Sverige nedlægger alle turistkontorer i Danmark

0

Sveriges officielle turistorganisation, Visit Sweden, lukker sine turistkontorer i Norge og Danmark. Dermed skal svenske rejsedestinationer selv sørge for markedsføringen til det norske og danske marked.

Sveriges turistorganisation Visit Sweden ændrer nu deres markedsprioritet og nedlægger samtlige kontorer i Norge og Danmark for at fokusere på markeder med større vækstpotentiale.

Beslutningen skyldes, at Visit Sweden ikke forestiller sig, at interessen for at besøge Sverige vil aftage fra Norge og Danmark, selvom kontorerne lukker i de to lande, da potentielle turister allerede kender Sverige som destination.

I alt har Visit Sweden i øjeblikket ni markedskontorer uden for Sverige. Norge er den største leverandør af turister i Sverige, Tyskland er nummer to, mens Danmark er den tredjestørste.

Turistorganisationens målgruppeanalyser viser, at der er større potentiale for flere turister fra andre lande, skriver Visit Sweden i en pressemeddelelse. Analysen anslår, at 25 millioner tyskere og 19 millioner amerikanere vil besøge Sverige i løbet af de næste par år.

Ved at fjerne ressourcerne i Norge og Danmark kan de i stedet fokusere på at tiltrække millioner af turister til Sverige fra især Tyskland, Storbritannien, Holland, Frankrig, USA, Kina og Indien.

– Det er en meget trist besked til vores anerkendte kolleger i Oslo og København, men vi var nødt til at tage et strategisk valg. Vores medarbejdere i Norge og Danmark har oparbejdet disse markeder og øget deres interesse for at besøge Sverige, og vi værdsætter virkelig den indsats, siger Ewa Lagerqvist, administrerende direktør for Visit Sweden i en pressemeddelelse.

Visit Sweden fortsætter med at støtte de svenske destinationer, der vil markedsføre sig i Norge og Danmark, med data og analyser om norske og danske rejsende.

I løbet af 2020 nedlægges Visit Swedens markedsføring i Norge og Danmark gradvist.

Sidste år var der 3,5 millioner norske overnatninger i Sverige, en stigning på 5,6 procent. Det næststørste marked, Tyskland, stod for 3,1 millioner overnatninger i Sverige, en stigning på 2,8 procent. Danmark havde 1,3 millioner overnatninger i Sverige sidste år, som er den største procentvise stigning med 16,8 procent.

Share.

About Author

Comments are closed.