Rekordtal for Fjord Line fra Hirtshals

0

Trafikken på Fjord Line’s indenrigsruter mellem de to vestlige byer i Norge steg med 24 procent fra 2017 til 2018. I alt sejlede over 800.000 på deres ruter mellem Hirtshals og hhv. Bergen, Langesund og Kristiansand.

– Dette viser, at den politiske beslutning om at åbne op for passagertransport og godstransport i 2016 var både fremadrettet og en god miljøhandling, siger adm. direktør Rickard Ternblom i Fjord Line.

Forventer yderligere vækst

Da regeringen åbnede op for indenrigstrafik på ruten i 2016, var det meningen at flytte mest mulig personbils- og godstrafik fra vejene til havs. To år senere synes strategien at have været vellykket: Fjord Line’s to naturgas(LNG)-drevne krydstogtskibe, MS Stavangerfjord og MS Bergensfjord, transporterede i alt 15.000 personbiler og 6.000 fragtsenheder i 2018.

– Alle pilene peger klart opad for 2016 og 2017. Vi er tilfredse med udviklingen og forventer fortsat vækst på den indenlandske rute. Vores LNG-drevne færger er langt den mest miljøvenlige løsning i forhold til fly, bus og biler, hvilket giver en højere miljøbelastning pr. passagerkilometer. Vores skibe har siden 2013 og 2014 drevet dagligt ruter mellem Bergen og Stavanger på vej til og fra Hirtshals og Langesund. Fra et miljømæssigt synspunkt er det fornuftigt, at indenlandske rejsende også har mulighed for at sejle med os i Vestlandet, siger Ternblom.

De to søsterskibe, der dagligt opererer på ruten Bergen-Stavanger-Hirtshals-Langesund, blev opgraderet i vinters med nye restaurantoplevelser, butikker og legemuligheder for børn.

Fire passagerrekorder i 2018

Rederiet kan også se tilbage på et rekordår med stærk passagertilvækst i både vestlige og østlige Norge. Ruten Bergen-Hirtshals (386.400 passagerer), Langesund-Hirtshals (272.600), Sandefjord-Strømstad (458.900) og Stavanger-Bergen-Stavanger (59.000) slog alle nye passagerrekorder. Derudover noterede Kristiansand-Hirtshals i alt 209.800 gæster, en stigning på omkring 4.000 passagerer i forhold til 2017.

Share.

About Author

Comments are closed.