Annons:

Hoteller får friheden tilbage med ny lovgivning

EU-Kommissionen har besluttet, at bookingportalernes prisklausuler skal ophæves, så hoteller ikke længere skal følge portalernes krav om prissætning på egne hjemmesider. Det har HORESTA kæmpet for i flere år.

HORESTA skriver i deres nyhedsbrev. at mange års hårdt arbejde ser ud til at bære frugt. Det er blevet besluttet, at EU-Kommissionen vil ophæve de store bookingportalers prisklausuler med en ny lov, der træder i kraft til marts 2024.

HORESTA har igennem flere år kæmpet for at standse bookinggiganternes prisklausuler for at sikre mere gennemsigtighed og konkurrence på bookingmarkedet. Derfor vækker det glæde, at vi sammen med vores europæiske interesseorganisation HOTREC er lykkedes i at få EU til at beskytte vores hoteller ved at ophæve disse prisklausuler, så hotellerne selv kan styre prissætningen.

I dag stiller Booking.com og Expedia (Hotels.com), som udgør mere end 92 pct. af alle online bookinger, krav til hotellerne om prisparitet. Med andre ord må hoteller på platformene ikke udbyde sine værelser til en lavere pris, end de bliver udbudt til på den pågældende bookingsportal.

“Det her er en kæmpe sejr og vil give danske hoteller frihed til selv at prissætte deres værelser. Vi har lagt mange kræfter i at gøre de europæiske politikere opmærksomme på, at de store bookingportaler fastholder hoteller på platformene i et jerngreb. Det er helt urimeligt, at de ikke kan prissætte deres værelser individuelt på egne hjemmesider. Det bliver der lavet om på nu, og der er ingen tvivl om, det at det er til stor glæde for branchen,” siger Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.

Udover at hoteller får frihed til selv at fastsætte priser, vil EU-Kommissioen også kræve, at kundedata bliver tilgængelige for hotellerne. Bookingportalerne holder nemlig på data om brugerpræferencer og anden værdifuld information, som hotellerne bl.a. kan bruge til at målrette tilbud og skræddersy ophold til gæsterne. Det vurderes, at hotellernes største værdiskabelse ligger i at få adgang til disse kundedata.

Ingen roser er dog uden torne, og således er arbejdet med at sikre hotellerne bedre rammevilkår heller ikke afsluttet. Alene de 15-23 pct. i transaktionsomkostninger, som booking.com opkræver fra hoteller på platformen, er stadig en torn i øjet på mange hoteller

Derfor arbejder HORESTA videre for at begrænse gebyrer og sikre, at bl.a. booking.com ikke presser hotellerne ved at forsøge at omgå de nye regler. Det kræver tæt samarbejde med både EU-Kommissionen og danske myndigheder i forhold til at overvåge bookingportalerne og stå vagt om branchens ret til at drive deres forretning som de vil.

Fra i dag, den 2. maj, og fem måneder frem, vil EU-Kommissionen udpege bookingportaler til undersøgelse. Når platformene bliver udpeget, har de to måneder til at rapportere (dog senest den 3. juli 2023), hvordan deres platform fungerer. Herefter har EU-Kommissionen 45 dage til at vurdere, hvilke bookingportaler, der kan betegnes som markedsledende – såkaldte gatekeepers – dog senest 6. september 2023.

Når en bookingportal vurderes til at være gatekeeper, har portalen seks måneder til at imødekomme den nye lovgivning. Sidste frist for dette er den 6. marts 2024, hvor den nye lovgivning træder i kraft. Herefter vil de blive overvåget af EU Kommissionen.

Hvis de såkaldte gatekeepers ikke imødekommer lovgivningen efter den 6. marts, kan EU-Kommissionen tildele bøder på op til ti pct. af bookingportalens globale årlige omsætning.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.