“København er det nye risikomarked i hotelbranchen”

0

Torgeir Silseth, adm. Direktør for Nordic Choice Hotels, kommenterer på 2018 topresultater til Travel News Sverige.

Hans medejer, Petter A. Stordalen, ser det danske hotelmarked som usikkert:

– Jeg siger normalt til Petter, at går det godt for Sverige og Stockholm, så går det godt for os. Han peger på København som et nyt risikomarked for hoteller. Kapaciteten forventes at stige med 20-25 procent. En glæde er, at OTA’erne er stoppet med at vokse, siger Torgeir Silseth.

Det er en tilfreds Torgeir Silseth, der reagerer på Travel News’ spørgsmål om succesåret 2018. 

Ved et interview sidste år var Torgeir Silseths Clarion Sign i Stockholm det bedste i klassen. I år er der foretaget en renovering, hvilket reducerer tallene. I stedet fremhæver han Clarion på Arlanda i Norge og Quality Hotel Friends i Stockholm som fremtidige stjerner. Sidstnævnte hotel udvides i øjeblikket med 300 værelser. Halvdelen af koncernens omsætning på 10 mia. SEK. kommer alene fra Sverige. 

Lige nu bygges der et budget hotel på Arlanda, der ligger lige ved siden af Clarion. Det er Swedavia, der bygger og muligvis sælger ejendommen. Måske bliver det til Petter Stordalens ejendomsfirma, der drives separat fra hotelfirmaet.

Torgeir Silseth er meget positiv over hotelbranchen i Sverige, men han har spekulationer omkring det danske marked:

– Stockholms hotelmarked fungerer nu godt, hvis det sammenlignes med lidt over et år siden, da udbuddet var større end efterspørgslen. København er i stedet det marked, der kan være hårdt i fremtiden. Mange store spillere vokser og kapaciteten forventes at stige med 20-35 procent. Det kan blive svært, men vi har en god position.

For et år siden var Torgeir Silseth ude efter OTA’erne i et interview. Han sagde, at OTA’erne tog 2 mia. fra hotelejere i de nordiske lande.

– Den udvikling er stabiliseret. De vokser ikke så meget, og bookingerne på vores hjemmeside stiger. Nu er der domme i både Europa og Sverige, der viser, at vi ikke behøver at tilbyde Rate Parity.

Da OTA’erne etablerede sig, underskrev de aftaler med hotelaktørerne, at sidstnævnte ikke behøvede at tilbyde bedre priser på deres hjemmeside. Torgeir Silseth vil ikke længere acceptere dette. Det er kendt, at OTA’erne tager 15-20 procent provision på de kunder, de leverer.

– Det er ikke et ægteskab, men vi må tilbyde hinanden gensidig respekt. Vi har brug for hinanden.

Hans anbefaling er, at en kunde først bør se på en eller flere OTA’er, når man leder efter hoteller. Så skal man gå til hotellets hjemmeside og blive medlem og derefter bestille deres værelse. Det kan give fem til ti procent rabat og den absolut laveste pris.

Share.

About Author

Comments are closed.