Finansielle ledere hos amerikanske virksomheder siger, at forretningsrejser sandsynligvis vil boome inden udgangen af 2022. Ifølge en meningsmåling fra SAP Concur siger mere end halvdelen (52 procent) af de adspurgte økonomichefer, at det er meget eller yderst sandsynligt, at deres branche vil opleve en væsentlig stigning i forretningsrejser ved udgangen af 2022.
Forretningsrejsende er endnu mere positive, hvor næsten tre ud af fire (73 procent) siger, at en stigning er meget eller yderst sandsynlig i år, og næsten to tredjedele (62 procent) forventer en stigning i deres egne forretningsrejser sammenlignet med 2021.
Undersøgelsen fandt også, at et betydeligt flertal af økonomichefer (88 procent) siger, at deres virksomhed har mistet omsætning i løbet af det seneste år som et direkte resultat af medarbejdernes manglende evne til at rejse på præpandeminiveauer.
Næsten halvdelen af forretningsrejsende (44 procent) siger, at deres virksomhed har brug for en stigning i forretningsrejser for at forblive levedygtig efter 2022. Næsten en tredjedel (35 procent) siger det samme om deres karriere, og næsten lige så mange (30 procent) siger det samme for hele deres branche.
SAP Concur-undersøgelsens resultater afspejler en voksende optimisme i forretningsrejsekredse om, at de langsigtede udsigter for branchen forbliver positive.
En meningsmåling fra januar blandt medlemmer af Global Business Travel Association viser, at på trods af stigningen i omicron-varianten og inkonsekvente regeringsrestriktioner, forventes virksomhedernes forretningsrejsevolumen at være højere i 2022, end det var i 2021,
De fleste økonomichefer (84 procent) siger dog, at deres virksomhed ikke er fuldstændig forberedt på boomet inden for forretningsrejser, med næsten to tredjedele (62 procent) bekymrede for, at deres virksomhed vil komme bagud deres konkurrenter, hvis finansielle systemer og personale ikke er forberedt at håndtere stigningen i rejser i 2022.
De fleste adspurgte forretningsrejsende mente, at der var områder, hvor deres virksomhed kunne have været bedre forberedt på en stigning i forretningsrejser i løbet af det seneste år. Disse omfatter øget fleksibilitet og kontrol for forretningsrejsende, prioritering af personlige rejser, der skaber forretningsværdi, og ny eller forbedret rejsestyringsteknologi.