Den seneste tid har der været stor snak om en klimaskat på flyrejser fra politikerne og Dansk Luftfart. Nu står de vestdanske lufthavne sammen og fortæller, at klimaafgiften ikke skal blive for stor, da det vil give “økonomisk ubalance i Danmark”.
Enigheden i de vestdanske lufthavne er tydelig, når emnet falder på bæredygtig luftfart. De bakker alle op om grøn omstilling og en klimaafgift på flyrejser, som udelukkende skal anvendes til den grønne omstilling af luftfarten. Men der er også en fælles bekymring om, hvad en forkert tilgang til det kan medføre.
Bekymringen for lufthavnene baserer sig på, at høje afgifter kan medføre færre flyruter:
– Luftfarten er en livsnerve for både virksomhederne og turismeerhvervet i Danmark. Hvis der pålægges høje flyafgifter, vil vi med stor sandsynlighed opleve, at de vestdanske lufthavne får færre nye flyruter og nogle af de eksisterende forsvinder. Det vil skabe økonomisk ubalance i Danmark, siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn og fortsætter:
– For at sikre en bæredygtig grøn omstilling af luftfarten har vi i branchen foreslået at opkræve et klimabidrag, som skal anvendes til at investere i den grønne omstilling til bio-brændstof. Det vil sikre, at erhvervslivet og turismeindustrien i Vestdanmark ikke bliver svækket – og dermed fastholder et Danmark i balance.
Blandt de vestdanske lufthavne er Aalborg Lufthavn, Esbjerg Lufthavn, Aarhus Lufthavn, H.C. Andersens lufthavn, Midtjyllands Lufthavn, Sønderborg Lufthavn og Billund Lufthavn.
Ifølge pressemeddelelsen fra de vestdanske lufthavne har Danmark tidligere haft flyafgift på flyrejser. Frem til 2005 var der en flyafgift på 150 kroner pr. returrejse. I 2006 blev den nedsat til 75 kroner pr. returrejse. I 2007 blev den nedsat til nul kroner.