Turister, der besøger byer i kyst- og naturturismen i Danmark, er åbne overfor nye aktiviteter og købsmuligheder. Det kan byerne kan udnytte mere, hvis det står til Jacob R. Kirkegaard Larsen, destinationsudviklingschef i Dansk Kyst- og Naturturisme.
En ny undersøgelse i kyst- og naturturismen i Danmark viser, at knap 30 procent tager til byerne for at hygge sig med venner og familie.
35 procent bruger mest til på at opleve stemningen, mens 30 procent bruger mest tid på restaurant- og cafébesøg.
– Gæsterne besøger ofte byerne med få eller ingen konkrete planer for, hvad de vil lave – udover enkelte planlagte aktiviteter eller seværdighedsbesøg tager de oplevelserne, ”som de kommer”, siger Jacob R. Kirkegaard Larsen, destinationsudviklingschef i Dansk Kyst- og Naturturisme.
Det er noget, man ifølge Jacob Kirkegaard Larsen kan udnytte mere i turistområderne:
– Gæsterne er derfor meget påvirkelige og åbne over for nye oplevelser, aktiviteter og købsmuligheder. Det er et potentiale, som byerne kan udnytte endnu mere. Gæsterne vil gerne bruge penge, men der skal være noget at bruge penge på, og endnu vigtigere skal tilbuddene være synlige, så gæsterne kan finde dem, når de opholder sig i byen, siger han.
Undersøgelsen er lavet blandt 19 byer i kyst- og naturturismen af Wilke på vegne af Dansk Kyst- og Naturturisme.
Rapporten angiver tre forskellige bytyper: attraktions- og seværdighedsbyer, strand- og havnebyer samt handels- og shoppebyer.
Jacob Kirkegaard Larsen mener, at man kan drage fordel af bytyperne og lægge endnu mere vægt på gæsternes oplevelser med flere nye tiltag:
– Har man i forvejen en position som strand- og havneby – ifølge gæsterne – kan man med fordel arbejde med tiltag, der styrker den position. Det kan fx være events på stranden, som både tiltrækker gæster, men også skaber mulighed for øget forbrug hos gæsterne, siger Jacob R. Kirkegaard Larsen.
Undersøgelsen viser, ifølge Dansk Kyst- og Naturturisme, at gæsterne mangler flere butikker og flere gode spisesteder.