Den årlige prognose for flyprisudviklingen kombinerer historiske transaktionsdata med International Air Transport Association (IATA) registrering af efterspørgsel og kapacitetsbegrænsninger, makroøkonomiske variabler inklusive BNP pr. Indbygger og nøgletal såsom olieprisen.
De stigende energipriser og høj inflation er med til at skabe et udfordrende driftsmiljø i hele Europa, og på trods af de økonomiske nedture, der forventes i Italien og Tyskland, forventes det at flypriserne stiger.
Forretningsruter fra Europa til Asien vil se den største stigning fra år til år med et spring på 7,8 procent i billetpriserne, stort set på grund af reduceret kapacitet og lukningen af det russiske luftrum efter invasionen af Ukraine i februar 2022.
For ruter, der forbinder Europa med Caribien og Mellemøsten, forventes priserne at stige med henholdsvis 7,4 procent og 7,5 procent, mens ruter til Nordamerika og Afrika stiger med henholdsvis 4,6 procent og 4,9 procent.
I følge rapporten er prisstigningerne drevet af høje brændstofpriser, reduceret kapacitet og nationale luftfartsselskabers stærke fodaftryk i deres hjemlande. Valutaeffekten er en anden medvirkende faktor, hvor rapporten siger at “så længe EUR og GBP forbliver svag i forhold til dollaren, vil priserne blive presset opad”.
Rapporten identificerer også globale tendenser, der fører til prisbevægelser i 2023. Disse inkluderer at flyselskabernes afkast skal blive rentabelt, mangel på arbejdskraft hos både flyselskaber og lufthavne, og reduceret kapacitet sammenlignet med 2019-niveauet.
Yderligere faktorer, der påvirker flyindustrien i 2023, vil være tilgængeligheden af bæredygtige flybrændstoffer (SAF) til at tackle sektorens kulstofaftryk og et øget skub for at få vedtaget den nye distributionskapacitet (NDC).