Antallet af passagerer i Københavns Lufthavn, der er tilfredse med den samlede oplevelse i lufthavnen, stiger. Tilfredshedsniveauet er nu blevet så højt, at hovedstadens lufthavn har modtaget en pris for passagerernes tilfredshed.
For første gang nogensinde har Københavns Lufthavn (CPH) modtaget prisen Airport Service Quality Award fra den internationale lufthavnsorganisation ACI.
– Det er først og fremmest en anerkendelse af det store arbejde, som vores medarbejdere og partnere i lufthavnen hver dag yder for at give de rejsende en god oplevelse, når de passerer gennem lufthavnens område. Vi er meget glade for, at passagererne har kvitteret så tydeligt for den indsats, siger administrerende direktør Thomas Woldbye.
Prisen “Best Airport” gives på baggrund af passagerernes høje tilfredshed med den samlede oplevelse i Københavns Lufthavn.
Særligt i det seneste år er passagertilfredsheden steget for lufthavnen. Det skyldes en række forbedringer i lufthavnen, både ved pladsen foran lufthavnen, ankomstterminalerne, sikkerhedskontrollen og passagerområderne efter sikkerhedskontrollen. Samtidig har lufthavnen øget udvalget af butikker og restauranter og gjort det nemmere og hurtigere at komme igennem bl.a. sikkerhedskontrollen.
Lufthavnsorganisationen Airports Council International (ACI) måler hvert år tilfredsheden med den samlede kundeoplevelse på tværs af 34 indikatorer blandt et stort udsnit af alle verdens lufthavne. Københavns Lufthavn ligger i år i toppen af kategorien som bedste europæiske lufthavn med mellem 25 og 40 millioner passagerer, oplyser lufthavnen i en pressemeddelelse
Københavns Lufthavn måler også selv løbende passagernes tilfredshed, som satte rekord i 2019. Således steg tilfredsheden i løbet af året fra 81% til 86% af de rejsende, der erklærer sig tilfredse eller særdeles tilfredse med serviceniveauet, faciliteterne og rejsen gennem lufthavnen.