Rapporten med titlen The Evolution of Travel Program Technology fandt, at 59 procent af Travel Managers fra Europa, Nordamerika og Asien teknologi som en af deres vigtigste prioriteter, når de ledte efter et TMC.
Med hensyn til prioriteter rangerede teknologi langt foran TMC’s footprint (45 procent), gebyrer/omkostninger (42 procent) og kvaliteten af Account Managemnt/supportteam (40 procent).
Men mindre positivt sagde 42 procent af Travel Managerne også, at TMC-teknologi var et “top smertepunkt” for dem, hvor kun 38 procent sagde, at teknologi var en styrke af deres primære TMC. Det andet svageste område for TMC’er blev set som dataanalyse og rapportering (35 procent), efterfulgt af gebyrer/omkostninger til 24 procent.
Marcus Eklund, global administrerende direktør for FCM, udtaler: ”Undersøgelsen viste også, at i gennemsnit ni ud af ti globale Travel Managers siger, at en konsekvent teknologioplevelse er yderst vigtig. Det er vigtigt, at TMC’er er i spidsen for teknologiske fremskridt for at rådgive Travel Managers og hjælpe med at løse virksomhedernes globale rejseudfordringer. ”
Undersøgelsen af mere end 300 Travel Managers viste, at 96 procent nu havde et online bookingværktøj (OBT) inkluderet i deres programmer, men der var meget lavere brug af andre tjenester, såsom rapportering af dashboards, mobile apps, reshopping-værktøjer og virtuelle betalinger.
Undersøgelsen fremhævede også, hvordan de fleste virksomheder ikke i øjeblikket brugte deres OBT til at fremme mere bæredygtige rejser – kun 44 procent har værktøjer, der viser kulstofemissioner under søgeprocessen. Endnu færre (10 procent) viser lavere emissionsflyvninger øverst i søgeresultaterne, og kun 4 procent giver bæredygtighedsmeddelelser til deres rejsende.
Travel Managers forståelse af NDC-aktiverede flypriser var også “blandet”, med en tredjedel (34 procent) uvidende om deres OBT eller TMC tilbyder denne form for indhold i deres programmer. Kun 21 procent af Travel Managerne sagde, at NDC-indhold var tilgængeligt gennem deres OBT- og TMC -kanaler.