Små og mellemstore virksomheders udgifter tegnede sig for 115 milliarder dollars af dette volumen, en stigning på 30 procent år-til-år og en stigning på 26 procent sammenlignet med første kvartal af 2019.
Amex’ store og globale kunders forbrug på 21 milliarder dollar markerede en stigning på 42 procent i forhold til 2021, selvom dette stadig var faldet med 34 procent i mængden i samme periode af 2019.
Samlede T&E-udgifter (rejser og udgifter) på tværs af American Express-netværket var 88 procent af niveauerne set i første kvartal af 2019, når der er korrigeret for valutaudsving.
American Express finansdirektør Jeff Campbell sagde, at tegn på vækst blev mere tydelige for denne gruppe mod slutningen af kvartalet.
“T&E-udgifterne viste et fald i januar og begyndelsen af februar på grund af [Covid-19] Omicron-varianten, men udgifterne steg gevaldigt, hvilket afspejlede en ophobet rejseefterspørgsel, og nåede i det væsentlige 2019-niveauer for første gang siden starten af pandemien ” tilføjede Campbell.
“Samlet set er vi tilfredse med det vækstmomentum, vi ser over hele linjen i vores forbrugsvolumener, som følger vores forventninger til både året og vores langsigtede forventninger.”
På tværs af T&E-kategorier steg udgifterne til flyselskaber med 245 procent år-til-år i kvartalet, men 34 procent under 2019-niveauet. Indkvarteringsudgifterne steg 108 procent sammenlignet med 2021, men faldt 22 procent i forhold til 2019’s tal.
Campbell sagde, at forretningsrejser førte til en del af denne stigning, med flere udgifter til premium-hytter og luksushoteller.
“Dit gennemsnitlige køb af forretningsrejser er selvfølgelig meget højere end det gennemsnitlige forbrugerkøb,” tilføjede han.