– Taylor Swifts koncerter øgede stockholmernes lykke både før og efter kunstnerens besøg i Sverige, sammenlignet med resten af Sverige. Forskellen var også større efter arrangementet, som viser en tydelig begivenhedseffekt, skriver Micael Dahlen, professor ved Økonomiskolens Center for Trivsel i en pressemeddelelse.
Derudover blev der tilført 431 millioner SEK i skatteeffekt på grund af turisternes omsætning. Turister brugte flest penge på hotelværelser, restaurantbesøg og underholdning.
– Det er meget positive tal for Stockholm, for turistindustrien, for vores restauranter, hoteller, shopping, siger Karin Wanngård (S), finansrådmand i Stockholm, ifølge TT.
For over 90 procent af de besøgende var det første gang, de havde mulighed for at opleve en koncert med Taylor Swift live. 83 procent af de besøgende var kvinder og 70 procent var under 35 år.
Næsten halvdelen af de besøgende til de tre koncerter kom fra udlandet (47 procent). Den største andel af besøgene kom fra de nordiske nabolande, som stod for 60 procent af udenlandske besøg (Finland 28 procent, Danmark 17 procent og Norge 16 procent).
En ny undersøgelse fra Handelshøjskolen og Stockholm Business Region viser, at store begivenheder kan have betydelige positive effekter på en bys trivsel og fællesskab. Dette er baseret på undersøgelsesdata omkring tidspunktet for Taylor Swifts koncerter i Stockholm. Undersøgelsen bliver præsenteret i sin helhed i august, men allerede nu kan professor Micael Dahlen konstatere, at glæden og fællesskabsfølelsen steg markant blandt stockholmere på tidspunktet for Taylor Swifts koncerter.
– Det viser begivenhedernes magt som noget almindeligt at samles om for at forbedre en bys generelle trivsel, skriver Handelshøjskolen i en pressemeddelelse.