Annons:

Swifties indbragte næsten en milliard SEK til økonomien – bidrog også med “lykke” ifølge ny forskning

Taylor Swifts koncerter i Stockholm gav i alt 848 millioner SEK i ekstra indtægter gennem turisme, viser en undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Upplevelseinstitutet på vegne af Stockholms kommun. Det oplyser TV4 Nyheterna. 17% af koncertgæsterne kom fra Danmark.

– Taylor Swifts koncerter øgede stockholmernes lykke både før og efter kunstnerens besøg i Sverige, sammenlignet med resten af ​​Sverige. Forskellen var også større efter arrangementet, som viser en tydelig begivenhedseffekt, skriver Micael Dahlen, professor ved Økonomiskolens Center for Trivsel i en pressemeddelelse.

Derudover blev der tilført 431 millioner SEK i skatteeffekt på grund af turisternes omsætning. Turister brugte flest penge på hotelværelser, restaurantbesøg og underholdning.

– Det er meget positive tal for Stockholm, for turistindustrien, for vores restauranter, hoteller, shopping, siger Karin Wanngård (S), finansrådmand i Stockholm, ifølge TT.

For over 90 procent af de besøgende var det første gang, de havde mulighed for at opleve en koncert med Taylor Swift live. 83 procent af de besøgende var kvinder og 70 procent var under 35 år.

Næsten halvdelen af ​​de besøgende til de tre koncerter kom fra udlandet (47 procent). Den største andel af besøgene kom fra de nordiske nabolande, som stod for 60 procent af udenlandske besøg (Finland 28 procent, Danmark 17 procent og Norge 16 procent).

En ny undersøgelse fra Handelshøjskolen og Stockholm Business Region viser, at store begivenheder kan have betydelige positive effekter på en bys trivsel og fællesskab. Dette er baseret på undersøgelsesdata omkring tidspunktet for Taylor Swifts koncerter i Stockholm. Undersøgelsen bliver præsenteret i sin helhed i august, men allerede nu kan professor Micael Dahlen konstatere, at glæden og fællesskabsfølelsen steg markant blandt stockholmere på tidspunktet for Taylor Swifts koncerter.

– Det viser begivenhedernes magt som noget almindeligt at samles om for at forbedre en bys generelle trivsel, skriver Handelshøjskolen i en pressemeddelelse.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.