De små regionale lufthavne i Sverige kæmper for deres overlevelse med en stor tilbagegang i 2019.
Indtil videre i år har Sveriges regionale lufthavne tabt omkring 20 procent – dobbelt så meget som de statslige lufthavne. ”Det er barskt nu,” siger Peter Larsson, administrerende direktør for interesseorganisationen SRF til SVT.
Alle 34 lufthavne, undtagen en af to privatejede lufthavne, lider et tab. Men Peter Larsson synes ikke, man skal se det som, at de mindre lufthavne er dømt ude af kampen.
– Vi har også et ansvar over for staten for socialt gavnlige aktiviteter såsom ambulanceflyvning og andet. Det er mange små flyvninger, som har stor indflydelse, siger han.
Nye tal fra Swedavia, der ejer Sveriges ti største lufthavne, viser, at indenrigstrafikken er faldet med otte procent end til videre i år. Udover Swedavias lufthavne er der 34 ikke-statsejede lufthavne, som er faldet det dobbelte. Flere af dem er ejet af kommuner eller regioner.
– Vi har forskellige indenrigsdestinationer, og der er konsekvenserne af flyafgift og flyskam mærkbare. Swedavia kan tage noget af sin tilbagegang på internationale flyvninger, men det kan vi ikke, siger Peter Larsson, administrerende direktør for interesseorganisationen Svenska Regionala Flygplatserden (SRF), der repræsenterer Sveriges ikke-statsejede lufthavne.