“Et digitalt skift betyder en mulighed for at nå ud til en ny forbrugergruppe”
Europas største pakkerejsearrangør TUI Group – som den nordiske rejsekoncern Tui Nordic er en del af, har store digitale planer. I løbet af de næste tre år er ambitionen, at cirka 50 procent af alle bookinger skal foregå via TUI-appen.
I dag har TUI Group i alt 21 millioner årlige kunder. Otte ud af ti bruger allerede appen under en rejse med selskabet, men på nøglemarkeder som Tyskland og Storbritannien foretages færre end 10 procent af bookingerne i appen.
Et digitalt skift betyder en mulighed for at nå ud til en ny gruppe af forbrugere, der køber rejser på en anden måde end gennem traditionelle rejsebureauer og lign. Ifølge TUI Group CEO Sebastian Ebel vil appen blive omdannet til en Tui rejse “one-stop-shop”.
Planen ser ud til at være delvist baseret på adfærd og resultater, som TUI har set i Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island. I et eksklusivt interview med rejsesitet Skift mener Jessica Enbacka, administrerende direktør i TUI Nordic, at det er det nordiske marked, der har drevet TUIs digitale udvikling.
Enbacka siger, at væksten i regionen netop kommer fra “gør det selv”-produktet; i Norden står kunder, der er helt nye TUI-rejsende, for 80 procent af koncernens selvstændige overnatningsbookinger.
Hun mener, at der også på det nordiske marked er klare tendenser, som påvirker TUIs produkter uden for den digitale verden. Nordiske rejsendes fokus på det, hun kalder “samhørighed”, påvirker for eksempel udviklingen af forskellige fællesrum på Tuis hoteller.
Et andet tydeligt skift baseret på nordiske rejsendes interesser er en udvidelse af TUIs udbud af sports- og aktivitetsbaserede oplevelser, som familier kan lave sammen.
Kilde: Shift