Forretningsrejser i Sverige er i krise og er ikke kommet sig efter pandemien. I 2019 fløj 4,7 millioner rejsende fra de svenske regionale lufthavne, sidste år var det 2,3 millioner.
Med høje faste omkostninger og færre kunder er de mindre lufthavnes tab vokset. Ifølge organisationen Swedish Regional Airports, SRF, var underskuddet sidste år på 622 millioner SEK. Værst var Skavsta med et tab på 68 millioner, Sundsvall 40 millioner, Jönköping 35, Karlstad 34 og Örnsköldsvik med 30 millioner tilbage.
En af årsagerne er naturligvis den “flyskam”, som fik stor medieomtale, da miljøspørgsmålet blev diskuteret:
– Virksomheder og organisationer har svært ved at inddrage flyvning i deres politikker, siger Fredrik Hermelin, der leder erhvervsrejseforeningen SBTA.
– Hvis de i stedet tager tog med i politikken, tøver mange og spekulerer på “kommer jeg til tiden?” Konsekvensen er ofte, at de i stedet tager møder med kunder og kolleger digitalt. Hver dag sidder omkring 11.000 forretningsrejsende i teammøder i stedet for at møde mennesker.
– Jeg vil gøre opmærksom på, at jeg ikke har noget imod tog, men ønsker, at alle transportmidler bliver brugt. Jeg forstår også problemet med togoperatører med dårligt vedligeholdte skinner.
Hvis man ikke må flyve og tvivler på, at togene kører, som de skal, er resultatet som regel, at vi bliver hjemme. Det påvirker andre i hotelbranchen:
– Hotellerne i Umeå har tomme konferencelokaler, fordi det er så svært at komme dertil, siger Fredrik Hermelin.
Men i næste uge arrangerer SBTA konferencer i Umeå og Östersund, hvor repræsentanter for transport- og mødebranchen møder erhvervsliv og politikere.
– Reducerede svenske indenrigs- og forretningsrejser eliminerer det regionale Sveriges vækst og attraktivitet, siger Fredrik Hermelin.
– Et eksempel er Växjö, som er helt uden fly efter nytår. Flere store virksomheder har sagt, at de muligvis skal flytte deres hovedkvarter til Göteborg eller Stockholm.
Han ser, hvordan flyselskaberne tynder ud i deres rutenetværk:
– SAS skærer ned på alt det, der ikke er rentabelt, og hverken Norwegian eller Ryanair kommer ind i stedet. Og hvis kun ét selskab flyver på en rute, stiger prisen, så det bliver uoverkommeligt dyrt at tage flyveturen.
Løsningen Fredrik Hermelin går ind for er, at flere operatører inddrager flyvninger med fossilfrit brændstof i deres politikker.
– Det har både Umeå og Östersunds kommuner gjort. SAF-billetter er den bedste mulighed for en god politik.
– De skal i hvert fald ikke gøre som Sundhedsstyrelsen i Östersund, der giver sine ansatte 1.100 SEK i lønningsposen for hver forretningsrejse, de foretager med tog i stedet for med fly.
Regeringen meddelte i sommer, at statstilskuddet til de regionale lufthavne, som blandt andet muliggør ambulanceflyvninger og slukningsflyvninger, bliver forhøjet fra 103 millioner SEK til 210 millioner SEK næste år.