Annons:

Svenska Möten kræver et adfærdskodeks

Hoteller og konferencefaciliteter, der ønsker at blive booket gennem Svenska Möten, skal underskrive en adfærdskodeks. "Vores kunder skal ikke ende hos nogen med illegal arbejdskraft," siger administrerende direktør Michael Schüller. Skribent: Leif Holmkvist

Svenska möten er en forening, der ejes af 150 faciliteter, men booker også andre mødelokaler eller konferencefaciliteter ud fra kundernes ønsker. Enhver, der ønsker at blive posted på foreningens hjemmeside eller booket gennem Svenska Möten, skal underskrive et adfærdskodeks.

CEO Michael Schüller forklarer, hvorfor Svenska Möten strammer kravene:

– Der er digitale markedspladser, der oplister faciliteter, der kan være certificeret efter den ene eller anden standard, men som ellers ikke er verificerbare.

– Dem, vi præsenterer, har skrevet under på et adfærdskodeks, der blandt andet indeholder krav til overenskomster.

Hvad er vigtigst for dine kunder?
– Uden tvivl rimelige arbejdsvilkår. Men også miljøet, social bæredygtighed og sikkerhed. Vores kunder skal ikke ende med nogen, der bruger ulovlig arbejdskraft eller smider skrald rundt om hjørnet.

Taber du ikke penge ved at skærpe kravene?
– Nej, det tror jeg slet ikke. Vi booker alligevel ikke disse faciliteter i dag. Vi vil gerne gøre det nemmere for vores kunder, så de ikke selv skal tjekke vilkårene og betingelserne, det har vi allerede gjort på forhånd.

Mødebranchen er cyklisk og har haft et hårdt 2024: Indtægterne faldt med 2 procent ifølge Benchmarking Alliance og forretningsrejser faldt med 15 procent ifølge forretningsrejseforeningen SBTA.

Men Michael Schüller ser et håbefuldt tegn for branchen:
– Større møder trodser den økonomiske cyklus. Den nye normal er, at mindre møder afholdes lokalt og ofte i egne lokaler, men med flere og flere hjemmearbejdende, er behovet for større arrangementer, der skaber engagement blandt personalet, stigende.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.