Det er ikke meget, som SAS-topchef Anko van der Werff og formanden for de danske piloter kan blive enige om. Men snart skal de to i gang med nye forhandlinger, der står til at blive helt afgørende for det skandinaviske flyselskab fremtid. Skriver Berlingske.
Det er en af de ting, som ledelsen og medarbejderne kan blive enige om. Men ellers er det svært at få øje på meget samklang mellem de to.
På den ene side har selskabets hollandske topchef netop fremlagt en af de mest dramatiske og omfattende spareplaner nogensinde i selskabets historie. Det er en plan, som kræver nye store indskud af kapital fra ejerne, men som også skal skabe en virksomhed, der er konkurrencedygtig i fremtiden.
Et andet krav er, at SAS stopper med at hyre udenlandske ansatte ind i SAS Connect, som er en form for lavprisplatform, hvor SAS kan ansætte medarbejdere på andre og billigere vilkår.
»Skal vi undgå en konflikt, vil det kræve, at man bliver enige om, at de 550 opsagte piloter kommer tilbage. Det er helt afgørende for mig. Jeg kan ikke leve med, at man hyrer spanske, italienske og ungarske piloter til Connect i København, mens danske piloter går arbejdsløse,« siger Henrik Thyregod.
Flyvetur i påsken
Han siger, at piloterne allerede tilbage i december strikkede et forslag sammen til ledelsen. Det er en plan, som blandt andet tilbyder SAS mere fleksible medarbejdere og ikke mindst en væsentlig lønnedgang på 25 procent.
»Men vi har også tydeligt sagt til SAS i december, at hvis vi skal finde besparelser, skal vi være en del af fremtiden. Er vi ikke det, skal de finde nogle andre. Men sker det, vil jeg ikke se frem til en flyvetur i påsken,« siger Thyregod.