“Pilotmanglen er global, og tal på 30.000 – 50.000 ledige pilotjob i de næste par år er blevet nævnt.”
Delta, United og Alaska Airlines har alle startet pilotuddannelsesprogrammer og tilbyder stipendier til dem, der ønsker at sidde forrest i flyet. Men kravet om mindst 1.500 flyvetimer for at opnå et certifikat forsinker processen.
Efterspørgslen efter flyrejser nærmer sig niveauerne før pandemien og har i nogle segmenter allerede overgået tallene for 2019. Det kunne være endnu bedre, hvis industrien bare havde nok piloter, især erfarne kaptajner.
Rejsesitet Skift har undersøgt årsagerne til manglen og fundet ud af, at den vigtigste er, at mange forlod erhvervet eller blev købt ud, da luftfarten blev sat på grund under pandemien. Omkring 10.000 professionelle piloter i USA har indsendt deres certifikater, siden pandemien brød ud i 2020.
En anden årsag er den skæve aldersstruktur i pilotkorpset, hvor alt for mange grå rygge allerede er gået på pension eller snart går på pension. Hvis efterspørgslen efter flyrejser vokser som planlagt, kan den nuværende mangel på omkring 17.000 piloter fordobles i løbet af de næste ti år.
Manglen har ført til, at flere flyselskaber har valgt ikke at drive mindre og mindre rentable ruter regionalt og lokalt. Samtidig er lønningerne til piloter blevet presset betragteligt op, især i de regionale virksomheder.
Kritikere har også udtrykt bekymring for, at flyvesikkerheden forringes, hvis for uerfarne piloter sættes bag kontrollen, men der er ikke påvist noget bevis for, at dette er tilfældet.
Samtidig ønsker det amerikanske Repræsentanternes Hus at hæve pensionsalderen fra 65 til 67, hvilket pilotforbundet ALPA er imod. I dag må ingen piloter over 65 flyve internationalt.
Pilotmanglen er ikke kun et amerikansk problem. Piloterhvervet er meget internationalt, og antallet af canadiske piloter, der ansøger om amerikanske licenser, vokser hurtigt. Pilotmanglen er global, og tal på 30.000 – 50.000 ledige pilotjob i de næste par år er blevet nævnt.