“Scandic er kommercielt og finansielt stærkere end nogensinde”
Flere konferencegæster og øgede værelsespriser fik Scandics nettoomsætning til at stige markant fra 12 til 13,8 milliarder DKK i løbet af hele året. RevPAR steg til 493 DKK, men de forhøjede priser ser ikke ud til at have skræmt kunder væk. Belægningsprocenten steg fra 57 til 61 procent i hele 2023.
Den øgede omsætning afspejles ikke i resultatet, hvor justeret ebitda ligesom i 2022 landede på 1,57 milliarder DKK. Det giver så en driftsmargin på 11 procent, som bruges til investeringer og til at reducere lånebyrden. Sidste efterår købte Scandic konvertible aktier tilbage for 371 millioner, hvilket mindsker udvandingen, når lånet på de resterende 756 millioner DKK skal afvikles i oktober.
Administrerende direktør Jens Mathiesen er tilfreds med året:
– Scandic er kommercielt og økonomisk stærkere end nogensinde. Bookingsituationen er på niveau med sidste år, og vi ser positivt på det nye år. Vi gearer tempoet op for at udvide hotelporteføljen.
Scandic åbner blandt andet til sommer sit andet Scandic Go i Stockholm og fortsætter ifølge den administrerende direktør med at vokse i lavprissegmentet.
Det virker som en smart idé for en konferenceafhængig hotelkæde at hæve priserne, når virksomheder betaler og samtidig åbne for muligheder for private kunder med mindre pengepunge.