Det stod klart, da lufthavnen i sidste uge offentliggjorde sin kapacitet for sommeren 2024.
I løbet af sæsonen, som løber mellem 31. marts og 26. oktober 2024, vil maksimalt 280.645 flyvninger blive godkendt. Der er 12.400 færre flyvninger end sommersæsonen 2022, et fald på 4,42 procent. Det samlede antal flyvninger, der vil blive godkendt i løbet af regnskabsåret, er begrænset til 460.000.
Antallet af licenserede privatfly falder også fra 17.000 i 2023 til 12.000 i 2024. Målet er helt at forbyde private jetfly inden 2025.
Reduktionen sker i forbindelse med, at en stærkt kritiseret plan om støjreduktion træder i kraft i foråret 2024. Der indgår også et natforbud. Schiphols forslag er, at ingen flyvninger skal have lov til at lette mellem midnat og 06, og at der ikke må finde sted mellem midnat og 05.
Schiphol har allerede indført stigende lufthavnsomkostninger. Et gebyr på 9 procent blev lanceret i 2022. Det steg til 12 procent i 2023 og vil være 37 procent i 2025.
»Flyselskaber skal betale fem gange så meget, når de bruger de mest støjende og mest forurenende fly sammenlignet med, når de flyver med de mest støjsvage, reneste fly,« skriver lufthavnen i en pressemeddelelse.