“Vi bryder os ikke om situationen, men tror, det er det rigtige at gøre”
Alarmen kom midt i ferien: Pratt & Whitneys motorer af modellen PW1100G (hvor G står for gearet turbofan) slides hurtigere end beregnet. De skal afmonteres og eventuelt repareres, hvilket skønnes at tage 250 – 300 dage.
Gearede turbofanmotorer blev allerede opfundet i 1990’erne, men blev en kommerciel succes, da de blev sat i drift i stor skala for ti år siden. De er mere støjsvage og bruger væsentligt mindre brændstof end traditionelle jetmotorer.
De motorer, der nu menes at have slidte metaldele, tilhører A320neo-serien, der blev fremstillet mellem 2015 og 2021. Ifølge Airline Weekly er der 1.360 A320neo i drift.
Teknikerne har nu besluttet, at de motorer, der risikerer for tidligt slid, skal undersøges og repareres inden for et år. 200 af dem er taget eller skal til syn i denne måned.
Det store problem ventes at opstå efter nytår, hvor op til 650 maskiner kan efterlades på jorden, altså hver anden 320neo i brug.
A320-serien er almindelig i amerikansk indenrigsflyvning og i europæisk trafik. American Airlines, Delta og Lufthansa, men også Wizz Air og IndiGo har investeret i de mindre miljøbelastende gearmotorer og som tak har de nu det største problem med at holde trafikken i gang til næste sommer.
Lufthansa forventer at placere 20 af sine maskiner på jorden. Men forsøger at erstatte kapaciteten ved at forlænge brugstiden på ældre A320 med konventionelle motorer.
Manglen på mellemdistancefly har givet næring til wet lease-markedet, da flere flyselskaber forsøger at erstatte de fly, der skal på værkstedet.
– Vi kan ikke lide situationen, men synes, det er det rigtige at gøre, sagde Airbus CEO Guillaume Faury på en konference i New York i denne uge.