Annons:

Singapore bygger terminal med post-pandemisk lufthavnsdesign

Når Singapore begynder at arbejde på en femte terminal i Changi lufthavn, planlægges den på grundlag af at være i stand til at håndtere begivenheder uden for lufthavnen, såsom Pandemier. Singapore lufthavn har udviklet sig til Asiens vigtigste fly hub under pandemien.

Changi lufthavn regnes normalt blandt verdens bedste lufthavne. Når en ny terminal – T5 – er bygget, gøres det for at justere kapaciteten under en pandemi.

Hong Kong var Asiens flyvehub i fortiden, men har fortsat covidiske bekymringer og andre grænsebegrænsninger. Singapore tager i stigende grad deres tidligere position.

Singapores premierminister Lee Hsien Loong præsenterede planerne i sin tale på nationaldagen søndag.

– På længere sigt vil flyrejser fortsat vokse på grund af den hurtigt voksende middelklasse i vores region. Vi gør, at T5 for at være mere resistente, at fungere sikrere og mere fleksibelt under en pandemi, til enklere skalaoperationer og til at isolere passagerer fra forskellige flyvninger for at begrænse krydsinfektion, sagde premierministeren ifølge Bloomberg.

Terminalen forventes at være afsluttet i midten af ​​det næste årti og antages at være i stand til at fungere som en model for andre lufthavne globalt, når de forbereder sig på begivenheder uden for deres kontrol, såsom indflydelsen af ​​Pandemin på rejsebranchen. Allerede før var der ambitiøse planer for en stærkt automatiseret terminal, der minimerer berøringspunkter og giver robotter mulighed for at udføre størstedelen af ​​arbejdet. Pandemin har fået dem til finetune disse planer.

Hong Kong har en kapacitet som Changi, men hvor løbende covidbegrænsninger betyder, at flyaktiviteten forbliver begrænset. Singapore løftede gradvist de fleste begrænsninger og planer om at afskaffe kravet til mundbind i de fleste indendørs miljøer.

Terminal 5 skal udover de fire eksisterende terminaler være i stand til at håndtere 50 millioner rejsende om året. Planerne inkluderer et antal kameraer og teknologi, der omgår det traditionelle luftkontroltårn, et laserkontrollerede fly, der placerer sig for at give rejsende mulighed for at lande og automatiserede køretøjer til at losse bagage.

Terminalen reducerer sygdomsoverførsel gennem kontaktløse systemer ved passagerkontaktpunkter og forbedret ventilation, der kan aktiveres under en pandemi for at undgå at blande luft.

Tekst: Janne Sundling.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.