Annons:

Schiphol presser KLM for at reducere støj

KLM har vedtaget en ny plan for at reducere flystøjen i Amsterdams Schiphol-lufthavn. Årsagen er de obligatoriske flyreduktioner foreslået af den hollandske regering. Tekst: Janne Sundling

“KLM CEO Marjan Rintel har gentagne gange understreget flyselskabets mål om en ‘afbalanceret strategi’ for at reducere støj og kuldioxidemissioner.”

 

Ifølge Airline Weekly omfatter KLMs plan hurtig introduktion af nye, mere støjsvage fly på flyvninger til og fra Schiphol, mere effektive indflyvnings- og afgangsruter, der gør det muligt for fly at bruge mindre tid i lavere højder, og mere støjsvage fly kun om natten.

Derudover foreslog KLM, at Schiphol tilbyder lavere gebyrer for mere støjsvage fly og højere gebyrer for mere støjende fly for at tilskynde andre flyselskaber til at tilpasse deres drift.

Hvis forslaget bliver accepteret af det hollandske ministerium for infrastruktur og vandforvaltning, sagde KLM, at det kunne reducere flystøjen med 15 procent om natten næste år og med 20 procent om dagen inden for tre år.

– Det er et valg mellem at skrotte flyvninger som en kortsigtet løsning eller at sigte efter smarte forbedringer, sagde KLM torsdag.

Planen kommer midt i en domstolskamp mellem KLM og andre flyselskaber og denne regering om foreslåede flynedskæringer på Schiphol. Nedskæringerne, som ministeriet siger, er nødvendige for at reducere støjen, vil få de samlede årlige flybevægelser i lufthavnen til at falde til 460.000 årligt fra 500.000 fra marts 2024 og til 440.000 årligt på et senere tidspunkt.

Flyselskaberne vandt en første kendelse i april, og en hollandsk domstol skal efter planen behandle regeringens appel den 21. juni.

IATAs generaldirektør Willie Walsh kaldte tidligere i juni de foreslåede flyreduktioner for en “råkapacitetsnedskæring” for at opfylde regeringens støjreduktionsmål.

Efter domstolens afgørelse i april iværksatte ministeriet et samråd med flyselskaber og andre interessenter om støjreduktionsmålene på Schiphol. Målet var at reducere antallet af husstande, der er ramt af høje niveauer af flystøj, med 15-20 procent. Den proces sluttede torsdag, den dag hvor KLM offentligt præsenterede sit forslag.

På spil er fremtiden for KLM’s succesrige Schiphol-hub. De foreslåede flynedskæringer vil true dets vækst og øge omkostningerne.

KLM CEO Marjan Rintel har gentagne gange understreget flyselskabets mål om en “afbalanceret strategi” for at reducere støj og kuldioxidudledning. Dette omfatter de tre søjler i forslaget. Enhver reduktion af flybevægelser bør kun ske som en “sidste udvej”, hvis de andre indflyvninger ikke opnår de ønskede støjbesparelser, sagde hun tidligere i juni.

KLM har op til 160 Airbus A320neo- og A321neo-fly til at forny sine, og datterselskabet Transavias, narrowbody-flåder i de kommende år. De to flyselskaber, herunder Transavia France, drev 147 ældre generation af Boeing 737 i slutningen af ​​marts. A320neo-familien er omkring 50 procent mere støjsvag end ældre smalkroppe, ifølge Airbus.

Flyselskabet opdaterer også sin widebody-flåde med den nye Boeing 787 og sin feeder-flåde med Embraer E195-E2. Begge nye modeller er mere støjsvage end de ældre planer, de erstatter.

I april foreslog Schiphol også et forbud mod visse natflyvninger for at reducere støj og emissioner. Hvis den bestået, spærrer den for starter fra midnat til kl. 06.00 og landinger fra midnat til kl. 05.00.

– Vi har tænkt på vækst, men for lidt på dens virkning for længe. Vi skal være bæredygtige for vores medarbejdere, lokalmiljøet og verden. Jeg er klar over, at vores valg kan have betydelige konsekvenser for luftfartsindustrien, men de er nødvendige, sagde Royal Schiphol Groups CEO Ruud Sondag dengang.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.