Scandic vil indføre et nyt initiativ, hvor gæsterne selv får større mulighed for at påvirke klimaet under opholdet. Travel News beregner, at selskabet kan spare 100 millioner svenske kroner.
Hotelkædens nye initiativ skal spare Scandic op til 10 millioner liter vand om året. Den 6. maj blev det introduceret på alle Scandics hoteller i Sverige.
Hvis gæster overnatter flere nætter, skal gæsterne nu selv ønske om at få rengjort deres værelser og bestille det i receptionen dagen før. Hotelkæden vurderer, at det sparer dem for 10 millioner liter vand, 6.000 liter rengøringsmidler og reducerer mængden af vasketøj med op til 1,6 millioner håndklæder om året.
– Det er klart, at vi skal foretage ændringer i vores samfund af hensyn til miljø og klima. Initiativet handler om, hvad vi kan gøre sammen med vores gæster og samtidig bruge magten til at være en stor kæde for at gøre en reel forskel, siger Vanessa Butani, Sustainability Manager i Scandic Hotels.
Scandic forventer, at de fleste gæster, der opholder sig flere nætter, vil springe over rengøringen. De mulige besparelser vil blive geninvesteret i nye fremtidige bæredygtighedsinitiativer for virksomheden. De nævner for eksempel flere opladningssteder for gæsternes el-biler eller investeringer for at reducere madspil af kød.
Hvis 1,6 millioner afslår at få rengjort værelset, kan det medføre til besparelser for Scandic på 100 millioner svenske kroner. Vi antager, at rengøringspersonalet koster 200 svenske kroner i timen, og det tager 20 minutter at rengøre et hotelværelse.