Forbrugerombudsmanden i Sverige er torsdag kommet frem til, at SAS slipper for at betale kompensation til kunderne efter pilotstrejken i april og maj måned.
De næsten 400.000 passagerer, som blev påvirket af aflyste flyafgange under SAS’ pilotstrejke fra den 26. april til den 2. maj, får ikke penge tilbage i kompensation fra SAS. Normalt skal flyselskaberne, i henhold til EU-reglerne, betale op til 600 euro til hver påvirket rejsende men ikke den her gang.
Forbrugerombudsmanden i Sverige har vurderet, at pilotstrejken var en ekstraordinær hændelse, og derfor behøver SAS ikke at betale kompensation til passagererne. Det fortæller forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse:
– Virksomheden har dokumenteret, at strejken var en ekstraordinær begivenhed, der var uden for selskabets kontrol. SAS har også bevist, at det har truffet en række foranstaltninger for at undgå strejken og for at begrænse konsekvenserne af strejken, når den først er udbrud, siger Marcus Isgren.
SAS indstillede omkring 4.000 flyvninger mellem den 26. april og 2. maj på grund af en omfattende pilotstrejke i Danmark, Sverige og Norge. Forbrugeklagenævnet i Sverige (ARN) har fået omkring 350 anmeldelser fra rejsende, der blev påvirket af strejken. De fleste kræver en standardiseret kompensation, som SAS nu ikke skal betale.
Ifølge Airhelp, der hjælper rejsende med at søge kompensation hos flyselskaberne, kunne SAS ende med at betale i alt 1,6 milliarder kroner, hvis alle kunderne, der blev påvirket af strejken, skulle have 600 euro i kompensation. Det skriver Ritzau.