SAS har tirsdag afleveret en ansøgning om konkursbeskyttelse ved en domstol i USA.
I en pressemeddelelse tirsdag morgen oplyser SAS, at selskabet har afleveret en ansøgning til en domstol i New Yorks sydlige retskreds. Her er der ansøgt om at indlede det, der hedder en chapter 11-sag.
I grove træk betyder det, at SAS har bedt en domstol om at sætte sig for bordenden i forhandlinger med kreditorer i selskabet.
Samtidig bliver selskabet beskyttet mod kreditorer, der kunne finde på at kræve at få sit tilgodehavende eller erklære selskabet konkurs.
Trækket fra SAS kommer dagen efter, at selskabet har oplevet en nedbrud i forhandlinger med piloterne i SAS Pilot Group. Dermed er der tale om et par dramatiske dage for luftfartsselskabet.
»Det går stærkt det her,« siger Jacob Pedersen, der er luftfart- og chefanalytiker hos Sydbank.
»Det svarer til, at du reparerer bussen, mens den kører,« siger han om processen.
»Det her er en proces, der skal accelerere SAS Forward, fordi der ikke har været nok skub i den plan. Det er det, SAS håber på ved, at man nu tager en retlig proces på det her,«
I sin pressemeddelelse skriver SAS, at formålet med en chapter 11-ansøgning er at “fremskynde transformationen af SAS ved at implementere vigtige elementer i SAS Forward-planen”.
SAS Forward er navnet på den redningsplan, som SAS-ledelsen har fremlagt. Den indebærer blandt andet nedskæringer i omkostninger til medarbejdere samt ny kapital.
Tirsdag forsikrer SAS om, at der er penge i kassen til at holde skruen i vandet på kort sigt. SAS skriver, at der blandt andet er 7,8 milliarder svenske kroner.
SAS har i sin ansøgning bedt om at få lov til at fortsætte sin drift og dermed også lønudbetalinger.
SAS forventer, at processen tager 9 til 12 måneder.