Det skandinaviske flyselskab har som bekendt fået nye ejere. SAS-ledelsen skal derfor ikke tage samme hensyn til svenske og norske interesser som hidtil. Effekten af det mærkes allerede.
– Et af de problemer, SAS har haft, er, at vi spredte os for meget. Det er meget mere logisk at placere alle langdistancefly her, siger Anko van der Werff.
– Vi kigger på nye interkontinentale destinationer fra Arlanda. Jeg håber, det bliver i 2025, men det kan blive forsinket ind i 2026, siger Anko van der Werff til SvD.
Arlanda, der er drevet af det statsejede Swedavia, får som sædvanlig kritik fra den administrerende direktør i SAS, der mener, at spørgsmålet om lufthavnens udvikling har været undersøgt og omdiskuteret længe, men der er endnu ingen større beslutninger om fremtiden. blevet lavet. Blandt andet fordi der blandt politikerne er forskellige holdninger til, hvordan flyvning generelt skal håndteres.
– Jeg håber, at når politikerne ser på lufthavnene i Oslo, København og andre steder i Europa, så ser de, at de er mere moderne, mere udviklede og mere effektive end Arlanda. Det gælder også al omkringliggende infrastruktur med jernbane og vej, siger Anko van der Werff.