I følge Berlingske undrer en advokat sig over forløbet.
Siden februar har SAS forsøgt at opnå nye aftaler med de mange leasingselskaber, som det skandinaviske selskab lejer sine fly af.
Intet har dog virket, og derfor var den særlige amerikanske chapter 11-proces en sidste mulighed, oplyser SAS, mens en dansk advokat undrer sig over SAS’ tilgang til forløbet.
Lars Berg Dueholm er advokat med speciale i insolvensret og partner i Loeven Advokatfirma. Han understreger, at det ikke er sådan, at et selskab kan vælge sin egen domstol og derefter lade denne gælde i de nordiske lande.
“En chapter 11 har ingen juridisk gyldighed i Danmark overhovedet, og jeg vil heller ikke tro, at en chapter 11 har det i Sverige og Norge. I Danmark er der en klokkeklar praksis for, at kreditorerne ikke skal respektere en afgørelse i USA, hvis de har noget til gode i et skandinavisk selskab”, siger Lars Berg Dueholm.
Han vurderer, at processen er indledt for at gå efter leasingselskaberne, men det er langt fra sikkert, at SAS kan adskille de enkelte grupper af kreditorer.