Udskydelsen er i tråd med omstruktureringsplanen kaldet SAS Forward, som blev præsenteret den 22. februar i forbindelse med delårsrapporten for første kvartal.
SAS udsætter rentebetalinger med forfald den 25. og 26. april på hybridobligationer. Udskydelse af rentebetaling sker i overensstemmelse med vilkårene for den respektive hybridobligation.
”Det betyder, at SAS udsætter selskabets halvårlige rentebetaling på 36 millioner SEK, som forfalder den 25. april 2022, på selskabets udestående hybridobligationer på 1.615 millioner SEK med en permanent løbetid på ISIN SE0014957999 og selskabets halvårlige rente. betaling på 138 millioner SEK, som falder den 26. april 2022 , på selskabets samlede udestående 6.000 millioner SEK efterstillede hybridobligationer med evig løbetid med ISIN SE0014958005 og SE0014958013”, skriver selskabet.
SAS Forward-planen skal sikre langsigtet konkurrenceevne og finansiel styrke. Planens succes og evnen til at tiltrække potentiel ny kapital er afhængig af, at SAS fuldt ud lykkes med at implementere planen for omkostningsreduktioner, hvilket igen er afhængigt af, at SAS’ interessenter deltager fuldt ud, skriver selskabet.
“Vi fortsætter med at opskalere forretningen og øge vores kapacitet til sommerhøjsæsonen, også på grund af en stigende salgstendens”
1,4 millioner passagerer fløj med SAS i marts, hvilket er en stigning på 360 procent i forhold til samme måned sidste år. I forhold til februar i år var stigningen på 50 procent. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Ifølge administrerende direktør Anko van der Werff havde marts 2022 det højeste antal passagerer siden pandemien ramte i marts 2020.
– Vi fortsætter med at opskalere forretningen og øge vores kapacitet til sommerens højsæson, også på grund af en stigende salgstendens, siger han i pressemeddelelsen.
Van der Werff fortæller også, at virksomhedens behov for forandring består, og at de fortsat arbejder på at gøre SAS økonomisk stærkere. I slutningen af februar meddelte SAS, at flyselskabet ville spare 7,5 milliarder svenske kroner over de næste par år, hvilket udløste en bølge af utilfredshed blandt medarbejderne.