Codeshare samarbejdet betyder, at en SAS-rejsende fra Kastrup og Arlanda kan hoppe på et EL AL-fly i for eksempel Frankfurt med samme billet og samtidig få bagagen direkte til Israel.
EL AL er ikke medlem af Star Alliance eller Flying Blue, som SAS skal være en del af i fremtiden, men har samarbejder med blandt andet Qantas, Delta eller South African Airways. Selskabet har omkring 40 fly og et veludbygget netværk til europæiske destinationer.
SAS har ikke fløjet til Tel Aviv fra Arlanda i de sidste ti år. Og flyvninger fra Kastrup til Tel Aviv ophørte i marts 2016.
Sikkerheden omkring Ben Gurion Lufthavn har af og til standset internationale flyvninger, ikke mindst under Gaza-krigens raketangreb. Norwegian har fortsat serviceret Israel, men en række virksomheder har givet op.
– Vi flyver ikke til Israel af rent kommercielle årsager, siger SAS pressechef Irena Busic. Vi foretager konstant vurderinger om de forretningsmæssige aspekter af et flyselskab.
Men codeshare-aftalen, som blev underskrevet allerede i sommer på IATAs årsmøde, åbner nye muligheder for SAS-kunder for at komme til det “hellige land”. Samarbejdet med EL AL mindsker også motivationen for SAS til at genoptage sine egne flyvninger til Israel.