Det er næsten præcis et år siden, at SAS annoncerede den nye rute til Toronto, med afgange fra både Stockholm og København. Trafikken startede 1. juni 2022 med fire afgange om ugen fra Arlanda. Det var indfasningen af den nye Airbus A321LR, der gjorde det muligt at starte trafikken. Air Canada, der længe har været den eneste, der har fløjet mellem Canada og Skandinavien, blev overrumplet af SAS’ nye rute og reducerede antallet af afgange, da konkurrencen meldte sig.
SAS suspenderede ruten til Toronto den 1. oktober og sagde, at det kun var en sæsonbestemt sommerrute.
Toronto er nu med i flyprogrammet igen med start den 25. marts. Igen bliver der dobbelt trafik fra både Stockholm, fire afgange om ugen og København, tre flyvninger om ugen. Samtidig har en anden A321LR travlt med de nye ruter til New York fra Gøteborg og Aalborg og en tredje flyver mellem København og Boston. Det kunne være et første skridt mod at øge antallet af A321LR i flåden.
Det er spændende at se, hvordan Air Canada reagerer denne gang. Efter alt at dømme er de kommet over den indledende overraskelse og flyver fra både Toronto og Montreal til København på Boeing 787 Dreamliner.
I mellemtiden har Air Canada bestilt 26 A321XLR fra Airbus med den første levering i midten af 2024. Det kan tyde på, at flyselskabet er ved at forberede flere ruter mellem Canada og Europa.