Københavns Lufthavn vil få en central rolle i det nye SAS, som kommer ud af den omfattende chapter 11-konkursproces i USA. Det skriver Berlingske Business
Det fremgik af den aktionæroverenskomst, som tirsdag blev udsendt fra retten i New York, hvor SAS-processen bliver behandlet.
Nu siger SAS’ topchef, at danskerne kan forvente flere forbindelser ud i verden fra den danske hovedstad. Blandt andet vil København få flere af de store fly med to midtergange, de såkaldte wide-body-fly, som typisk bliver benyttet til oversøiske rejsemål.
»Vi kommer til at se flere forbindelser fra København. Vi forventer at få flere wide-body-fly i de kommende år, og København vil helt sikkert få deres andel af de nye fly,« siger Anko van der Werff, topchef i SAS, til Berlingske.
SAS har i dag 14 ruter til byer uden for Europa – ni ruter til Nordamerika, fire til Asien og en til Afrika. Til sammenligning er der fem oversøiske SAS-forbindelser fra Stockholm.
København ligger godt geografisk for SAS, og der vil komme flere ruter fra den danske hovedstad. Det lover topchef Anko van der Werff, efter en ny aktionæroverenskomst har slået fast, at Københavns Lufthavn skal være central for SAS i fremtiden.