Annons:

SAS CEO’s løfte: I år flyver 23 millioner passagerer med os

Travel News chefredaktør Viggo Cavling havde et eksklusivt interview med SAS CEO Anko van der Werff under Almedalsugen (Det svenske folkemøde).

“Min opgave er ikke at forstå, hvad Ryanair laver. Vi fokuserer på os selv og at komme ud af vores rekonstruktion. Det vil tage seks måneder”

Få virksomhedsledere i rejsebranchen står over for større udfordringer end SAS CEO Anko van der Werff. Lige nu er Nordens største flyselskab i en intensiv jagt på kapital, 9,5 milliarder SEK iden den 19. september som led i selskabets rekonstruktion under Chapter-11. I næste uge ventes sikkerhedspersonalet i nogle af Sveriges store lufthavne at strejke hvis de ikke kan blive enige. Det ville være et hårdt slag for SAS, som går med underskud hele året for at tjene penge i sommermånederne.

– Vi er ikke en del af dem, der planlægger at strejke eller den anden part. Vi kan kun håbe, at de finder den rigtige løsning, siger Anko van der Werff.

Har I planer om at flytte fra Arlanda til Skavsta?

– Det er svært og meget sent at gøre det. Hvis strejken varer længe, ​​vil vi se, hvad vi kan gøre. Men systemet for juli er sat, og det bliver svært at ændre.

Ydermere er den svage svenske krone hård ved en virksomhed, der skal købe enorme mængder flybrændstof i euro og dollars.

SAS’ kapitalfremskaffelse er i gang. I skal bruge 9,5 mia. SEK. Hvordan går det?

– Vi har fået mere tid. Vi taler med finansielle aktører, men nej Viggo, jeg vil ikke afsløre noget her. Du får ikke et scoop fra mig. Vi har nået to vigtige milepæle, og det fører frem til den 11. september, hvor vi ved, hvad der sker.

SAS har tabt 5 mia. de seneste seks måneder. Hvorfor har spareprogrammet SAS Forward ikke givet mere?

– Det er ikke sandt. Hvis man ser på, hvad vi kommunikerede i maj, ser man en underliggende bevægelse i den rigtige retning. Vintersæsonen har været hård. Piloterne kom tilbage, og vi gik tilbage til det gamle. Vores resultat er ingen overraskelse, vi er på rette vej. Vores store udfordring nu er den svage svenske krone. Men bag dette ser vi gode resultater.

Hvad siger du om EU-dommen mod SAS og den svenske regering. Det gav dig penge (10 milliarder), en overtrædelse af EU-lovgivningen om statsstøtte til virksomheder. Hvad er din kommentar til dommen?

– Det har vi sagt før. Vi taler med de nordiske regeringer og analyserer, hvad det betyder for os. Vi håber på mere klarhed i de kommende uger. Vi skal forstå, hvad Europa-Kommissionen ønsker. Vi skal overholde vores deadlines i kapitalfremskaffelsesprocessen og komme ud af vores genopbygning så hurtigt som muligt. For at nå dertil har vi brug for støtte fra staterne og EU-Kommissionen. Deres næste skridt er meget vigtigt.

Kan du forstå, hvorfor Ryanair presser så hårdt på dette spørgsmål?

– Min opgave er ikke at forstå, hvad Ryanair laver. Vi fokuserer på os selv og at komme ud af vores genopbygning. Det vil tage seks måneder.

Til sommer vil SAS have 15 wet lease-fly i luften. Hvordan påvirker dette SAS-varemærket?

– Jeg testede to af dem i sidste uge. Jeg så et meget godt produkt med meget dedikeret personale og gode fly. Det gælder kun denne sommer. Vi fik flere slots til Asien og har et stort fly, der er wet-leaset. Sådan bliver det ikke næste år.

Sidst SAS var rentabelt, havde du 30 millioner passagerer. Hvor mange vil du have i år?

– Det er et godt spørgsmål, jeg ved det ikke. Vi er tilbage på 80 procent af vores gamle kapacitet. Load Factor er på vej mod gamle niveauer. Sidste kvartal fløj vi 5,5 millioner passagerer. Vi når op på 23-24 mio. i år.

Om fem år tror mange, at SAS vil være ejet af Lufthansa, hvad tror du?

– Mange har mange tanker om SAS. Jeg læser dem overalt. De er ikke ved bordet eller på min plads. Vi følger vores proces og lader nej-sagerne til side.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.