Annons:

“SAS bliver DAS” og kan sælge problematiske datterselskaber

SAS kan være på nippet til at skille sig af med et af flyselskabets mest centrale datterselskaber. SAS Ground Handling (SGH), der varetager bagagehåndtering i København, Oslo og Stockholm, kan blive solgt.

“…bør skifte til det mere korrekte navn The Danish Airline System (DAS)”

I 2020 modtog SAS store kapitalindskud fra den danske og svenske regering i forbindelse med coronapandemien, da størstedelen af ​​flyene var på jorden.

Men selv denne form for indskud falder ind under det, EU betegner som statsstøtte, og derfor kan det betyde, at SAS er nødt til at sælge for at opfylde EU’s statsstøtteregler.

”Fordi vi har accepteret statsstøtte, kan det ske, at EU kræver såkaldte indrømmelser. Derfor ser vi på forskellige muligheder, der kan overvejes for at opfylde sådanne. Et af disse potentielle scenarier kunne være at sælge SGH, skriver SAS’ pressechef i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji, i en mail til Berlingske.

Ifølge hende er medarbejderne hos SAS Ground Handling blevet informeret om, at et salg af virksomheden er muligt.

“Vi har internt informeret om, at vi kigger på disse forskellige scenarier, og at vi i øjeblikket evaluerer dem. Der er ikke taget stilling internt, og vi ved heller ikke, hvordan kravene kommer til at se ud,« siger Alexandra Lindgren Kaoukji.

“SAS Ground Handling er kendt for en lang historie med utilfredshed med sine løn- og arbejdsforhold”

SAS ønsker på nuværende tidspunkt ikke at oplyse, om de planlægger andre frasalg end SAS Ground Handling.

Selvom der ikke er taget stilling til et salg, er processen ifølge Berlingskes kilder så langt fremme, at fire forskellige potentielle købere har kigget på SGH og overvejer, om de skal byde.

Køberne har ifølge kilderne skullet igennem SGH i en såkaldt due diligence-proces. Den del af en købsproces, hvor købere modtager mere fortrolig information om virksomheden. Det kan tyde på, at et eventuelt salg kan finde sted i løbet af de næste par måneder.

SAS Ground Handling havde tidligere mere end 8.000 ansatte, men i dag omkring 2.500 medarbejdere, som udover at servicere SAS også har ansvaret for at håndtere bagage for 40 forskellige andre flyselskaber.

Allerede i 2013 forsøgte SAS at sælge virksomheden. Men efter mange års mislykkede forsøg på at komme af med SAS Ground Handling, droppede SAS planerne i 2016. Dengang blev Swissport og Aviator nævnt som mulige købere.

SAS Ground Handling er kendt for en lang historie med utilfredshed med sine løn- og arbejdsforhold. En række konflikter med SAS-ledelsen er ofte endt i strejker.

Samtidig er den såkaldte Chapter 11-proces ved at blive afsluttet i USA og skulle være klar til efteråret. Her vil alle nuværende aktionærer få nulstillet deres aktier. Kreditorer vil så få konverteret deres gæld til aktier.

Herefter indskyder den danske stat kapital til SAS, og bliver – hvis de nuværende planer går igennem – den eneste anden aktionær sammen med den amerikanske kapitalfond Apollo, der ønsker at udkøbe alle andre aktionærer end den danske stat.

Så kunne et nyt SAS opstå, hvor Apollo ejer omkring 70 procent af SAS, mens den danske stat ejer resten, op til 30 procent.

”Når den danske stat er den sidste skandinaviske stat, der indgår i ejerkredsen i SAS, skal man selvfølgelig tænke over, om selskabet ikke længere kan hedde The Scandinavian Airlines System eller skal skifte til det mere korrekte navn The Danish Airline System (DAS)”, skriver Berlingskes økonomiredaktør Thomas Bernt Henriksen.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.