Den nye overenskomstaftale løber i 5,5 år. Det virker som et kompromis, da SAS gik ind til forhandlingerne og sagde ti og siden otte år, mens piloterne sagde to og siden fire år.
Piloterne er ifølge SAS gået med til besparelser og øget fleksibilitet i en grad, så det stemmer overens med SAS’ omfattende spareplan, SAS Forward. I planen fremgår det, at SAS skal spare omkring 5,2 milliarder danske kroner om året, og at cirka 20 procent skal komme fra besparelser på medarbejderne.
For ifølge de to parters pressemeddelelser er SAS gået med til at genansætte de 450 piloter, der blev fyret i SAS’ hovedselskab, Scandinavia, under coronakrisen. Det skal foregå som en optrapning til fuld tid frem til 2024.
Piloterne i SAS’ hovedselskab har faktisk ment, at SAS’ manøvre med at ansætte nye og genansætte gamle piloter på andre overenskomster var i strid med en aftale, de havde indgået om genansættelse af de fyrede piloter fra coronakrisen. Piloterne mente ikke, at aftalen inkluderede genansættelse på andre vilkår end de gamle, og derfor havde pilotforeningerne indledt en række sager ved arbejdsretten.
De sager har pilotforeningerne aftalt med SAS at droppe som en del af overenskomstaftalen.
Nu begynder resten af SAS’ rekonstruktion for alvor, og det kan vise sig at blive langt mere besværligt for SAS, end forhandlingerne med piloterne har været.