Flydende brint er blevet brugt som raketbrændstof af rumindustrien i årtier. Der er ingen tvivl om, at den brænder, og den er også hurtig.
Men der er mange problemer med både produktion og logistik. Den skal afkøles til minus 250, opbevares under tryk uden at koge væk og forgasses i ordnede former, så den kan fyres op i en turbofanmotor.
Det er derfor ikke en billig teknologi. Og som regel ikke særlig miljøvenlig. At spalte vand i brint og ilt kræver meget energi og indtil videre er det normalt fossilt.
Tanken er selvfølgelig at producere brint med grøn energi fra vind eller sol i fremtiden. Det er også det, der truer, når de to giganter EasyJet og Rolls-Royce beslutter sig for at investere yderligere i brintlinjen. De har også modtaget støtte fra Aerospace Technology Institute i Storbritannien.
Rolls-Royce testede sidste år en motor ved fuld kraft med brint efter at have udviklet et nyt indsprøjtningssystem, der håndterer brints høje forbrændingstemperaturer.
– Brint vil være en nøglefaktor for bæredygtig kortdistance i fremtiden, siger EasyJets bæredygtighedschef Jane Ashton til siden FurtureFlight.