Annons:

Sådan vil EU styrke de rejsendes rettigheder

I sidste uge offentliggjorde EU-Kommissionen et forslag til en ny lovpakke. Passagermobilitetspakken indeholder flere forbedringsforslag, når det kommer til passagerrettigheder. Tekst: Linda Iliste

“Enhver, der har modtaget refusion gennem vouchers (såkaldte værdibeviser), skal også modtage en automatisk refusion, hvis kreditten ikke er brugt inden sidste gyldighedsdato”

På trods af at EU i øjeblikket er det eneste område i verden, der har regler for passagerers rettigheder, der gælder for fly, tog, båd og busser, oplever mange rejsende problemer. Simpelthen fordi reglerne ikke altid bliver fulgt. Det blev ikke mindst tydeligt under pandemien, da mange rejsearrangører havnede i økonomiske problemer samtidig med, at forbrugernes forvirring over for rigtige love og regler var enorm.

Det er det, EU-Kommissionen nu vil råde bod på ved at styrke de rejsendes rettigheder. De seks foreslåede ændringer har til formål at forbedre tilsynsmekanismerne og reglerne for kompensation. Samt tilskynde EU-landene til proaktivt at overvåge potentielle rejseproblemer og ikke kun behandle klager.

Rejsende, der køber deres flybilletter gennem mellemmænd, såsom en OTA, bør få større klarhed over, om det er transportselskabet eller formidleren, der er erstatningspligtige. Selv rejsende, der benytter forskellige transportformer – fx fly og bus eller tog og færge – bør have bedre information og beskyttelse, for eksempel i form af forbindelsestider mellem de forskellige transporttjenester. Hvis den rejsende bestiller de forskellige dele af rejsen i et og samme køb, såsom en billet, der inkluderer både bus og tog, har den rejsende ret til hjælp fra transportselskabet, hvis forbindelsen udebliver.

Når der bestilles pakkerejser, må forudbetalingen, nogle gange også kaldet udbetalingen eller delbetalingen, højst udgøre 25 procent af pakkerejsens pris, indtil 28 dage før afrejse. Enhver, der har modtaget refusion gennem værdicheck (såkaldte vouchers), skal også modtage en automatisk refusion, hvis kreditten ikke er brugt inden sidste gyldighedsdato. Både værditjekket og retten til refusion skal også beskyttes, hvis arrangøren bliver insolvent. Endvidere skal retten til at få pengene tilbage inden for 14 dage bekræftes igen.

Europa-Kommissionen ønsker, at det skal være nemmere for rejsende at finde rejseinformation i realtid ved rejsens forskellige knudepunkter. Få for eksempel adgang til opdateret realtidsinformation om ting som forsinkelser og aflyste forbindelser. Tilgængelighed for rejsende med bevægelseshandicap eller andre handicap er også medtaget her – og tvinger flyselskaber flyrejsende med handicap til at have en ledsager med, skal ledsageren rejse gratis.

For at gøre det nemmere for både virksomheder og passagerer at få adgang til og dele transportdata, foreslår EU-Kommissionen et fælles europæisk dataområde.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.