Annons:

Sådan påvirker generativ kunstig intelligens allerede rejsebranchen

Under den igangværende rejsekonference Skift Global Forum er dommen klar. Generativ AI ændrer, hvordan vi finder rejser, hvordan vi booker dem, og hvordan branchens medarbejdere arbejder. Af: Linda Iliste

“Det er stadig indhyllet i mørke, hvem i branchen  der vil få mest ud af dette”

Skift Global Forum er i øjeblikket i gang i New York City. En af rejsebranchens vigtigste konferencer, der samler erhvervsledere såvel som innovatører, og er blevet en af ​​branchens vigtigste kilder til trendscouting.

En af gårsdagens paneldiskussioner ledet af Skifts CEO Rafat Ali fokuserede på AI’s indflydelse på rejsebranchens fremtid. Paneldeltagerne Jason Calacanis, tech-iværksætter og en af ​​Silicon Valleys mest succesrige engleinvestorer, og Brad Gerstner, grundlægger af investeringsselskabet Altimeter og nu administrerende direktør, synes at være enige: Generativ AI ændrer, hvordan vi finder rejser, hvordan vi booker dem, og hvordan branchens medarbejdere arbejder.

Brad Gerstner mener, at mange mennesker stadig automatisk ser Google som en smule magisk, fordi det selv i dag er så stort et fremskridt i forhold til tiden før søgemaskinens eksistens. Samtidig påpeger Gerstner, at det i et rejseperspektiv er en utilfredsstillende service, som ikke kan hjælpe os i vores søgen efter det perfekte hotelværelse eller den perfekte solnedgang.

– Her er vi, 20 år senere, og vi oplever stadig verden på nogenlunde samme måde. Og lige så meget som jeg elsker digitale rejsebureauer, er de dybest set søgemaskiner i skyggen af ​​Google – en mappe, der fører dig til en anden mappe og en side fuld af annoncer, siger Gerstner.

– Jeg ser virkelig frem til oplevelsen af ​​at sige til min generelle AI – som allerede ved alt om mig, ved hvor jeg bor i New York, kender restauranterne, ved hvordan udsigten ser ud, ved hvor bordene er – at , “hey, næste torsdag, book min gamle stamgæst”. Og sådan sker det.

 

“Lige så meget som jeg elsker digitale rejsebureauer, er de dybest set søgemaskiner i skyggen af ​​Google”

Det er her Googles nyheder om de nye funktioner i AI-tjenesten Bard kommer ind. Jason Calacanis mener, at det snart vil være muligt at behandle det og andre lignende AI-tjenester som en gammeldags rejserådgiver. Som modtager en tavle med forbrugerspørgsmål og -anmodninger og konverterer dem til en tilpasset pakke.

– Om tolv måneder garanterer jeg, at jeg vil kunne sige “bestil bord på en trestjernet Michelin-restaurant, når jeg er i Hong Kong. Bestil en flyrejse på business class, jeg vil have et sovesæde med den bedste wifi. Og jeg vil gerne være der i en uge. Jeg er ligeglad med hvilken dato jeg rejser.” Om et år vil hele den plan være lavet for dig, siger Jason Calacanis.

Det er stadig indhyllet i uklarhed, hvem i branchen, der vil få mest ud af dette. Brad Gerstner mener, at det er uklart, om de unikke data, talenter og kompetencer, der er tilgængelige hos for eksempel Booking.com og Tripdadvisor, giver dem en fordel eller ej. Det såkaldte “klassiske investeringsdilemma” er vigtigt at huske på, siger Brad Gerstner:

– Hæmmer din økonomiske forretningsmodel og de talenter, du har, evnen til at genopfinde dig selv? I øjeblikket er Google et monopol med monopoloverskud. Så uanset hvad det er i fremtiden, der bestemmer, hvordan verden vil se ud, vil jeg sige, at det er usandsynligt, at det vil være så gunstigt for dem dengang, som det er i dag. Det er svært for monopoler at overleve disruption.

Det, vi dog højst sandsynligt kan regne med, er, at det kommer til at påvirke rejsebranchens medarbejdere, og hvordan de arbejder.

– I løbet af et år bliver hele jobkategorier effektiviseret 30 procent, 20 procent mere effektive, 50 procent mere effektive. Og jeg tror, ​​at i år nummer to vil processen gå endnu hurtigere. Dem, der allerede er berørt, er eventplanlæggere, rejserådgivere, meget af det, der kan gentages… Alle de forretningsprocesser, der er outsourcet, vil blive udført af AI, siger Jason Calacanis.

 

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.