Det samlede antal flyvninger i det europæiske luftrum steg med 10 % til 10,2 millioner, og nåede 92 % af niveauet før pandemien 2019, viser nye data fra lufttrafikstyringsorganisationen Eurocontrol.
Lufttrafikkontrolstrejker i Frankrig i første halvdel af året og en stigning i ekstreme vejrbegivenheder i sommermånederne havde en “betydelig indvirkning” på antallet af flyvninger. Den samlede gennemsnitlige forsinkelse pr. fly ved afgang udgjorde 17,7 minutter. Selvom flyforsinkelser blev holdt på samme niveau som 2022 på trods af mere trafik, var der en “stor stigning” i strejker plus vejr-relaterede forstyrrelser.
Flyankomstpunktligheden på tværs af det europæiske netværk var på 71 % lidt under 2022-niveauet, men mere end syv procentpoint under 2019.
Eurocontrols luftfartsoversigt for 2023 “fremhæver udfordringen med at opnå punktlighed for over 10 millioner flyvninger i lyset af strejker, en massiv stigning i ugunstigt vejr og forstyrrelsen forårsaget af Ruslands invasion af Ukraine”. Rapporten tilføjede: “Ukraines luftrum har været lukket siden februar 2022, hvor naboluftrummet absorberer mere trafik.
“Starten af konflikten i Israel (oktober 2023) har påvirket forskellige strømme, der ikke var i stand til at flyve over zonen. Geopolitiske kriser har også haft indflydelse på strømmene i Armenien, især overflyvninger.”
Antallet af flyvninger forventes at nå 98 % af 2019-niveauerne i år, med nogle måneder, der potentielt vil registrere det samme eller højere antal sammenlignet med 2019.
Antallet af passagerer, der bruger Europas 40 bedste lufthavne i 2023, blev anslået til at være steget med 21 % til 1,19 milliarder i perioden frem til november.
Ankomster og afgange i sommeren 2023 var højere end i 2019 i nogle områder, for eksempel Tyrkiet og Grækenland.
Ryanair opererede i gennemsnit 2.813 daglige flyvninger, en stigning på 11 % år-til-år, efterfulgt af Lufthansa Group med 2.583 flyvninger om dagen og British Airways ejer IAG med 2.167. Air France-KLM opererede 1.787 daglige flyvninger og EasyJet 1.477, hvilket gør det til det femtestørste i Europa.
Storbritannien håndterede i gennemsnit flest daglige flyvninger med en stigning på 13 % til 5.290 foran Spanien, Tyskland, Frankrig og Italien.
Topdagen for daglige flyvninger var den 7. juli 2023, hvor der blev registreret 34.367 flyvninger i hele Europa.
Flyniveauet i Europa voksede med 8 %, mens Europa til resten af verden steg med 18 %.
Men den samlede CO2-emission voksede med 12 % til ni millioner tons alene for flyvninger inden for Europa.
Flyselskaber blev opkrævet mere end €9,1 milliarder i en-route flyvekontrolgebyrer, €1,5 milliarder mere end det foregående år og €1,2 milliarder mere end i 2019.
“Med starten af vintersæsonen begyndte nogle flyoperatører at skære ned på kapaciteten. Derudover har nogle vejrproblemer, der førte til aflysninger og virkningen af de forskellige konflikter, hindret genopretningen, hvor trafikken er vendt tilbage til 92 %-93 % af 2019-niveauerne,” påpegede Eurocontrol.