Nu hvor dagene er blevet længere, og de grå og triste dage næsten er glemt, er danske familier i fuld gang med at forberede sig til sommerferien. Ny data fra Booking.com viser, at over to tredjedele (68%) af de danske familier angiver kvalitetstid som den primære motivationsfaktor for deres rejse i år, efterfulgt af ønsket om at opdage nye steder (42%). Familiernes motivation for at rejse harmonerer godt med sommerens trendy rejsemål, som inkluderer steder kendt for deres naturskønne strande, udsøgte lokale køkken og gode muligheder for kulturel fordybelse.
Mest trendende internationale sommerdestinationer for danske familier
- Garda – Italien
- Catania – Italien
- Sarajevo – Bosnien-Hercegovina
- Saalbach Hinterglemm – Østrig
- Palma de Mallorca – Spanien
- Lazise – Italien
- Antibes – Frankrig
- Alanya – Tyrkiet
- Sharm El Sheikh – Egypten
- Budva – Montenegro
Mest trendende internationale sommerdestinationer for familier på globalt plan
- Durres, Albanien
- Tanger, Marokko
- Marrakech, Marokko
- Destin, Florida, USA
- Sevilla, Spanien
- Palma de Mallorca, Spanien
- Tokyo, Japan
- Dubrovnik, Kroatien
- Madrid, Spanien
- Bangkok, Thailand
Europæiske børn indtager rollen som sommerens jetsettere
Booking.com afslører, at europæiske børn forventes blive sande globetrottere denne sommer, da hele 42% af europæernes flysøgninger inkluderer mindst étbarn. Familierejser viser sig dog være populære blandt forskellige nationaliteter denne sommer. Familier i landene nedenfor er ved at skabe en generation af velberejste børn. Disse unge får ikke kun mulighed for at nyde spændingen ved at flyve, men kommer også til at opleve forskellige kulturer, køkkener og landskaber fra en tidlig alder, idet over halvdelen (50%) af alle flysøgninger fra disse lande inkluderer mindst ét barn.
Lande med den højeste procentdel af børn inkluderet i flysøgninger
- Egypten
- Danmark
- Polen
- Sverige
- Cypern
- Tjekkiet
- Belgien
- Norge
- Storbritannien
- Irland
Familierejser anno 2024
I år er familiens rejsevalg påvirket af forskellige interesser og adfærdsmønstre, der ændrer måden, vi rejser med vores kære på.
- 48% af de danske familier siger, at de lader sig inspirere til at rejse for at smage mad, de har set i tv-shows eller film, hvilket understreger populærkulturens indflydelse på rejsevalg.
- Børnepasning på ferien kan blive en trend denne sommer, 21% af de danske familier siger, at de sandsynligvis vil afsætte en del af deres rejsebudget til at have nogen til at passe deres barn eller børn under ferien4.
- Komfort er også en topprioritet, 54% af de danske familier nævner aircondition som den vigtigste bekvemmelighed, når de skal booke et overnatningssted1.