SAS har i mere end et halvt år forsinket tilbagebetalinger til kunder, der fik aflyst deres flyrejser som følge af Corona-nedlukningen af lufttrafikken i marts. Både trafikministeren og den administrative tilsynsmyndighed, Trafik-, Bolig- og Byggetyrelsen, har for længst mistet tålmodigheden med flyselskabet, og givet både påbud og offentlige advarsler, men SAS har indtil nu overhørt de offentlige alarmklokker.
Nu læner flyselskabet sig direkte op ad en politianmeldelse fra myndighederne, vurderer DRF.
”Vi har fuld forståelse for at SAS ikke kunne følge med i krisens første måneder og måtte appellere til deres kunders tålmodighed, men nu er der altså gået et halvt år, og det er for længe. SAS skal i gang med at betale deres kunder tilbage med det samme”, siger Lars Thykier, som er direktør i rejsebureauernes brancheorganisation.
DRF er direkte interessent i spørgsmålet, fordi også rejsebureauerne har millioner i klemme hos det skandinaviske flyselskab. Bureauerne venter, på linje med privatkunder, stadig på at få indbetalte billetter refunderet, selvom bureauerne selv er forpligtet til at betale slutkunderne tilbage umiddelbart. Dermed bliver de i forvejen økonomisk trængte rejsebureauer belastet yderligere likviditetsmæssigt; Fordi de i praksis ”låner” SAS de penge, der er brugt til at refundere slutkunderne.
”Det er fuldstændig uacceptabelt at rejsebureauerne, der for manges vedkommende er relativt små virksomheder uden et stort kapitalberedskab, skal lægge ud for et stort, statsligt selskab, der oven i købet har modtaget statsstøtte. Jeg køber ikke deres undskyldning om, at de ikke har tid til at foretage tilbagebetalingerne. Den undskyldning accepterede vi uden vrøvl for et halvt år siden, og vi opfordrede i øvrigt selv vores medlemmer til at afvente situationen før de begyndte tilbagebetalinger. Men nu går den altså ikke længere”, siger Lars Thykier, og fortsætter:
”Uden at blive alt for teknisk, så drejer det sig i al sin enkelthed blot om, at SAS skal ”trykke på den knap” i deres reservationssystemer som kan foretage automatiske udbetalinger. Så kan rejsebureauerne let hente deres tilgodehavender uden at lægge beslag på SAS’ personale, og rejsebureauernes gæster kan få deres penge”.
Hvis ikke SAS begynder at betale deres kunder, herunder rejsebureauerne, de penge tilbage, som de skylder, forudser Lars Thykier, at der meget snart vil blive indledt sager ved domstolene mod SAS.
SAS har ved flere lejligheder lovet bod og bedring, uden dog at sætte en officiel deadline for, hvornår kunderne – herunder rejsebureauerne – kan forvente, at få deres tilgodehavender. Topchefen i SAS, Rickard Gustafsson, sagde på selskabets ordinære generalforsamling, at han forventede at alle udbetalinger var overstået senest nytårsaften i år. Men det løfte har SAS’ presseafdeling efterfølgende trukket i land på ved at sige, at selskabet kun kan love, at tilbagebetalingerne vil ske ”så hurtigt som det er praktisk muligt”.
I Sverige har en voksende gruppe privat- og erhvervskunder for længst stævnet SAS gennem den svenske Kronofoged-myndighed, der svarer til Kongens Foged i Danmark.