Tålmodigheden med de flyselskaber, som nu på syvende måned trækker tilbagebetaling af annullerede flybilletter i langdrag, synes at stramme endnu mere til. I hvert fald skal Transportminister Benny Engelbrecht i dag forsøge at forklare baggrunden i Folketingets Transportudvalg, hvor to folketingsmedlemmer fra partiet Venstre har kaldt ham i samråd i sagen.
”Det er useriøst, at mange danskere forgæves har ventet på at modtage deres penge, og det er endnu mere skrækkeligt, at mange danskere stadig venter. Det er ikke i orden, og derfor har vi indkaldt transportministeren i samråd. Der skal klarhed over situationen.” siger Anne Honoré Østergaard, MF for partiet Venstre, som har indkaldt til samrådet med sin kollega, MF Hans Chr. Smidt (V).
I medierne har særligt SAS været nævnt som et af de flyselskaber, der har trukket tilbagebetalingerne urimeligt længe, og dermed har sikret at selskabets kunder ufrivilligt har fungeret som ”bank” og ydet flyselskabet lån i månedsvis. SAS har løbende undskyldt sig med, at tilbagebetalingerne er en administrativt stor byrde på grund af antallet. Men i vide kredse spekuleres dr i, at SAS ikke har haft det fornødne likviditetsberedskab til at håndtere de mange tilbagebetalinger; Og at undskyldningen om at der re tale om et uoverskueligt administrativt arbejde er, netop en undskyldning.
De manglende tilbagebetalinger rammer både privatkunder og rejsebureauer, og sidstnævnte gruppe er i forvejen hårdt likviditetsmæssigt belastet, fordi man i de fleste tilfælde har skullet sende tilbagebetalingerne for de annullerede flybilletter videre til kunderne, selvom man ikke har modtaget dem fra flyselskaberne.