Annons:

Premiere: SAS deltager i SkyTeams bæredygtighedskonkurrence

SAS deltager for første gang i The Aviation Challenge med en historisk rute fra København til Los Angeles. Opgaven er at flyve til den anden side af jordkloden så bæredygtigt som muligt.

I år er det 70 år siden, at SAS blev det første flyselskab, der fløj over Nordpolen, fra København til Los Angeles i 1954. Det var dengang en banebrydende bedrift og blev set som en milepæl inden for bæredygtighed. Polarruten forkortede rejsen mellem Europa og Nordamerika markant, hvilket sparede brændstof og reducerede emissioner.
SAS har lovet at nå nettoemissionerne i 2050. Derfor vil de tage de nødvendige foranstaltninger for at drive strukturelle ændringer i branchen. Ved at deltage i TAC forstærker SAS sit mangeårige engagement i innovation og til at sætte nye standarder i luftfartsindustrien. Det kan handle om alt fra, hvordan man vasker flyet inden afgang til madaffald og selvfølgelig SAF (sustainable aviation fuel) via materialerne i personalets tøj.

Mads Brandstrup Nielsen, SAS Senior Vice President for Communication and Public Affairs, udtaler i en pressemeddelelse:
“Flyten fra København til Los Angeles demonstrerer vores fokus på operationel effektivitet ved at optimere alle aspekter af flyvningen for at reducere vores miljømæssige fodaftryk. SAS’ deltagelse i TAC er mere end blot en konkurrence – det er et bevis på vores engagement i at forme en mere bæredygtig luftfartsindustri. Med en stærk innovationshistorie og et klart fokus på fremtiden er SAS på forkant med forandring.”

Hvordan vinder man The Aviation Challenge?
Ann-Sofie Hörlin, SAS bæredygtighedschef: Fra begyndelsen handlede udfordringen udelukkende om at reducere CO2-udledningen fra flyene så meget som muligt. Sammenligningen er lavet mod SAS’ egne udledninger for samme rute. Det er selvfølgelig det vigtigste og noget vi har arbejdet på i mange år. Det bliver interessant at se, om vi kan tilføje endnu et gear. Forholdene ser gode ud!

I år kan du også konkurrere i en række andre kategorier såsom bedste løsning for catering ombord, bedste fragtløsning eller bedste kundeengagement. Vi har også købt SAF ind til denne flyvning, næsten 40 procent vil være svensk produceret SAF

Det er en glimrende mulighed for at samles og vise alt, hvad vi gør og kan for at flyve så bæredygtigt som muligt. Vi har virkelig et stort engagement internt, men vores kunder og leverandører har også engageret sig. I planlægningen af ​​denne flyvning har vi også været i kontakt med alle fem ATC’er, som alle har været super engagerede i at sikre, at vi får den bedste flyverute, både så lige som muligt og i den rigtige højde.

Hvad er næste skridt i SAS’ arbejde med nettoudledning i 2050?
Ann-Sofie Hörlin, SAS bæredygtighedschef: Næste skridt bliver at fortsætte med at reducere vores emissioner, noget vi vil rapportere i vores klimaomstillingsplan, som snart lanceres.

Meget handler om nye fly og SAF, og efter dagens flyvning endnu mere fokus på flyveoperative tiltag. Men der er også behov for partnerskaber fra kunder og leverandører, samt støtte fra beslutningstagere, for at kunne nå hele vejen frem.

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.