Sidste år blev der foretaget 10,2 millioner flyvninger i Europa, hvilket er 92 procent af 2019-niveauet. Det fremgår af Trafikstyrelsens og Transportstyrelsens detaljerede rapport om luftfarten i 2023. Der var 900.000 flere flyvninger end i 2022, hvilket øgede CO2-udledningen med 9 millioner ton.
1.400 nye flyruter blev startet. Ikke mindst af Ryanair, der sidste år transporterede 181 millioner passagerer og er Europas største flyselskab. Siden 2019 har Ryanair øget sit passagertal med 24 procent og taget betydelige markedsandele. Ryanair har dobbelt så mange flysæder, 188 millioner, som Easyjet, der til gengæld er 50 procent større end det hurtigt voksende ungarske Wizz Air.
Blandt netværksselskaberne var der flest reduktioner i antallet af udbudte pladser i forhold til 2019. Kun Turkish Airlines (+ 11 %), Iberia (+ 4 %) og Olympic (+ 6 %) steg.
Aeroflot (- 39 %), Alitalia (- 30 %), Finnair (- 25 %) og SAS (- 24 %) faldt mest, men den nye ejer Air France faldt også lige så meget, mens partneren KLM slap med et tab på 7 procent.
Europas største lufthavn er Heathrow, som sidste år blev brugt af 79,1 millioner passagerer. Det er et lille fald på 2 procent siden 2019.
Størst i Norden er Kastrup med 26,7 millioner passagerer, et fald på 11 procent siden 2019. Men Gardermoen er ikke langt bagud med 25,1 millioner, hvilket tangerer 2019’s tal. 21,8 millioner rejsende fløj fra Arlanda sidste år, hvilket er 15 procent mindre end i 2019.
SAS er Nordens største flyselskab med 22 millioner passagerer sidste år, men det er 26 procent færre end i 2019. Norwegian, der har taget Wideröe med i sin statistik siden nytår, er nu omtrent på samme størrelse. Til gengæld tager SAS markedsandele inden for den svigtende indenrigstrafik og har nu 55 procent af markedet, en stigning på 5 procent sidste år.
Ifølge rejsekonsulentfirmaet ForwardKeys er årets klareste luftfartstendenser:
# Vi laver færre, men længere ture.
# Gruppe- og familierejser er stigende.
# Luksusrejser er stigende på trods af økonomien.
# Flexjob giver rejser uden for sæsonen.
# Onlinebookinger fortsætter med at stige.
# Klimaet reducerer solrejser.
# Billetpriserne fortsætter med at stige.
# Kortere forretningsrejser falder.