“…nu er der begyndt at mangle fly, der transporterer landets eliter på kryds og tværs”
Russere kan ikke købe business-jetfly, og passagerflyet må ikke importere reservedele, da sanktioner mod Rusland blev indført for 18 måneder siden. For godt en måned siden blev sanktionslisten udvidet, da det amerikanske handelsministerium udpegede individuelle flyselskaber som Meridian Air, North-West, Premier Avia og RusJet.
Håbet er, at lande, der hidtil har tilladt russiske fly at lande, mange af dem i Mellemøsten og Asien, vil lukke deres landingsbaner for russerne og helst beslaglægge flyene.
Rusland er stort og har et enormt netværk af indenrigsflyvninger. Sanktioner kan kun opnå dette ved at blokere import. Men nu er der begyndt at mangle fly, der transporterer landets elite på kryds og tværs. De var tidligere vant til at kunne købe amerikanske forretningsfly, men må nu nøjes med det, der tilbydes inden for landet.
AIN-siden citerer russiske forretningspapirer for at sige, at gamle Tupolev Tu-204’er og Ilyushin Il-96’ere, begge fra slutningen af 1980’erne, bliver opgraderet til at flyve højtstående embedsmænd og oligarker. Begge flytyper har russisk fremstillede Perm 90 motorer, der kan forlænges, de nyere har en turbofanmotor udviklet i samarbejde med Pratt & Whitney.
Ifølge erhvervsavisen Kommersant skal både den russiske rumfartsorganisation Roscosmos og olieselskabet Gazprom købe Tu-204 eller Tu-214 for at opgradere til deres behov. Omkostningerne er anslået til omkring 500 millioner SEK.