Københavns Lufthavn sætter som den første lufthavn i Europa varmefølsomme kameraer op, der kan afsløre, om fly bryder regler om forurening og støj.
Det skriver TV 2 Kosmopol tirsdag.
Konkret skal kameraerne på lufthavnens 40 travleste standpladser afsløre, om fly har en særlig hjælpemotor tændt, når de holder stille.
Hjælpemotoren, den såkaldte APU (Auxiliary Power Unit), må ifølge lufthavnens regler ikke være tændt, når flyet holder stille på standpladsen.
– Jo hurtigere, vi kan få stoppet flyenes motorer, jo bedre, siger bæredygtighedschef i Københavns Lufthavn Maria Skotte.
– Når vi kan slukke motorerne hurtigst muligt, kan vi også nedbringe forbruget af brændstof, der medfører luftforurening og støjgener, siger hun.
Piloter kan finde på at tænde hjælpemotoren for at generere strøm, når de holder stille ved lufthavnen.
– Piloterne møder mange forskellige lufthavne, så nogle gange ved de ikke, at vi kan koble deres fly til lufthavnens energiforsyning, så snart de lander. Derfor lader de hjælpemotoren køre, siger Maria Skotte.
Men nu er teknologien ifølge Maria Skotte på plads til, at lufthavnen kan opsnappe tændte hjælpemotorer og få dem slukket.
– Vi har ventet på de her varmefølsomme kameraer og en særlig software baseret på kunstig intelligens, der gør, at vi digitalt og med stor præcision kan detektere, om motorerne er tændte, siger hun.
Hun forventer, at kameraerne er sat op og kører til foråret.
Det er endnu ikke fastlagt, om piloter skal kunne få bøder for ikke at slukke hjælpemotorerne, lyder det fra Maria Skotte.
Ifølge reglerne skal hjælpemotoren slukkes senest fem minutter efter, at flyet er ankommet på standpladsen.
Tidligst fem minutter før afgang må hjælpemotoren tændes igen.
En undersøgelse tilbage i april viste betydelig luftforurening omkring Københavns Lufthavn.
Området viste sig at være lige så forurenet med ultrafine partikler som den mest forurenede gade i København, H.C. Andersens Boulevard.
Undersøgelsen var bestilt af Miljøministeriet og foretaget af Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet.