En ny undersøgelse gennemført af full service-bureauet Related viser, at danskerne i stigende grad prioriterer madoplevelser samt autentiske oplevelser på ferien. Samtidig er natur fortsat et vigtigt parameter, når danskerne vælger rejsemål.
– 64 pct. af danskerne angiver natur og outdoor-oplevelser som vigtigt, når de skal vælge rejsemål. Dermed er det den vigtigste faktor. Andre vigtige faktorer er madoplevelser (59.1 pct.), kulturelle og historiske oplevelser (51.7 pct.) samt interaktion med de lokale. Sidstnævnte har 34.0 pct. angivet som vigtigt, svarende til en stigning på 9.2 procentpoint ift. 2021. Generelt kan vi se, at der er en stigende præference for det autentiske og lokale, forklarer Dennis Grauslund, der er Insights & Data Senior Executive hos Related, og ansvarlig for undersøgelsen. |
Venner og familie vigtigste kilde til rejseinspiration Kigger man på hvor de danske rejsende finder inspiration til deres rejsemål, er venner og familie fortsat den vigtigste kilde. – Hele 64.4 pct. af danskerne får rejseinspiration fra venner og familie, som dermed klart er den største inspirationskilde. Dette efterfølges af onlinekilder som søgemaskiner, online-rejsebureauer, rejsearrangørers hjemmesider, anmeldelsessider samt sociale medier som Facebook og Instagram, fortæller Dennis Grauslund. |
Spanien, Italien og Tyskland har bedste image I undersøgelsen har man også spurgt de danske rejsende om deres kendskab til og indtryk af 141 destinationer. Baseret på disse svar er der udregnet en liste over hvilke rejsemål, der har det bedste image. – Vi kigger på, hvor mange der kender til destinationen, samt hvad de rejsende synes om den. Hvor mange har været der, og var deres oplevelse positiv eller negativ? Og blandt de, der ikke har været der endnu, hvor mange har så lyst til at besøge destinationen? Disse data kombineres via en algoritme, der udregner en image-værdi, forklarer Dennis Grauslund, der på baggrund af algoritmen kan afsløre følgende top fem: Spanien, Italien, Tyskland, Grækenland og Norge har det bedste image som rejsemål blandt danske rejsende. Og Australien er den oversøiske destination med det bedste image – efterfulgt af New Zealand og Japan beretter han.
|