Hiltons 2025 Trends Report – baseret på en stor Ipsos-undersøgelse blandt 13.000 rejsende fra 13 lande – indeholder en række indsigter af interesse for marketingfolk og produktudviklere i rejsebranchen.
“Halvdelen oplyser, at de bestiller bord på en restaurant, før de bestiller en flyrejse”
1. Mad styrer valget af destination
Næsten en femtedel af de adspurgte angiver, at de nogle gange rejser for at få særlige kulinariske oplevelser. Halvdelen oplyser, at de bestiller bord på en restaurant, inden de bestiller flybilletten.
2. Udendørs aktiviteter har varig appel
At nordboerne nyder udendørslivet er ikke noget nyt under solen. Men hvad Hiltons undersøgelse viser er, at en længsel efter naturen siden pandemien – hvor mange flere mennesker end tidligere tog til for eksempel nationalparker – ser ud til at have fået permanent fodfæste globalt. En ud af fem respondenter siger, at de planlægger at inkludere mindst én udendørs aktivitet eller eventyr i næste års tur.
3. God søvn er en af grundpillerne i rejser
Da 2024-rejsetendenserne begyndte at blive opgjort i slutningen af sidste år, var søvnturisme en tilbagevendende tendens. Undersøgelsen fra Hilton viser, at to ud af tre amerikanske respondenter føler, at de sover bedre på hoteller. 37 procent af de adspurgte angiver, at de foretrækker at sove i en separat seng fra deres partner, når de rejser.
4. Mindre forskel mellem arbejds- og fritidsrejser
En anden tilbagevendende tendens er, at forretningsrejsende vælger at tilføje feriedage efter en forretningsrejse. I Hiltons undersøgelse angiver 37 procent desuden, at de tager på ferie med venner, de kender professionelt.
5. Bæredygtighed er fortsat et samtaleemne
I løbet af året har der været meget snak om kløften mellem rejsende, der siger, at bæredygtighed er vigtigt, og at det de facto påvirker, hvordan de rejser. Tre ud af fire adspurgte i Hiltons undersøgelse er enige i udsagnet om, at det er “vigtigt at minimere rejsebranchens påvirkning af miljøet”.
6. Solorejsende føler sig ringeagtet
Hver anden respondent angiver, at de af og til rejser på egen hånd. Samtidigt klager mange mennesker over, at restauranter får dem til at føle sig selvbevidste, når de spiser alene. 39 procent svarer, at de ville ønske, at barer tilbød et større antal barstole og et større udvalg af bordtyper.
7. “Soft travel” har bidt sig fast
22 procent af de adspurgte siger, at de planlægger rejser for indre udvikling og forbedret mental sundhed, snarere end af mere traditionelle årsager som at tilbringe tid med familien. Ifølge Hiltons rapport deler mange mennesker, der rejser på denne måde, deres oplevelser på sociale medier, og du kan se et direkte link til TikTok-trenden, der har fået hashtagget “sofr travel”. Det opsummeres bedst som en bevidst indsats for at sætte farten ned og for alvor slappe af på ferien.