“Vi følte, at det var på tide faktisk at bringe alle sammen i en virkelig international, indfødt-ledet turisme-handelsorganisation,” kommenterede Keith Henry, præsident og administrerende direktør for Indigenous Tourism Association of Canada, ved meddelelsen.
Globalt er der 15 brancheorganisationer inden for indfødt turisme, som alle er i deres vorden. Der mangler også plads til, at de kan koordinere, samarbejde og dele information, hvilket er det, Destination Original International Tourism ønsker at facilitere.
Ambitionen er blandt andet at skabe officielle certificeringer. Gennem koordineret tilstedeværelse på store rejsemesser som World Travel Market i London og Internationale Tourismus-Börse (ITB) i Berlin ønsker det at være en klar stemme i branchen. Et vigtigt mål er også, at rejsende bedre kan forstå – og finde – autentiske rejseoplevelser ledet af oprindelige folk rundt om i verden.
Ydermere ønsker Destination Original International Tourism at sikre en klar plads i World Tourism Organisation.
– Vi ønsker en international industritilstedeværelse for oprindelige folk ved det bord, siger Keith Henry.
De næste seks måneder vil medlemskabsprocessen blive rullet ud, såvel som non-profit struktur, budget, ansættelse og lignende detaljer.