– Vores nye fokus er på konkurrenceevne, prisværdi og et bredt udvalg frem for “luksusshopping”
Markedspladsen i Terminal 5, som nu åbner, bliver hjertet i Arlandas kommercielle tilbud. En bred vifte af mad, drikke, shopping og service centreret på et 11.000 kvadratmeter stort område direkte ved siden af det nye topmoderne sikkerhedskontrolpunkt. Indretningen er nøje planlagt for at gøre det nemmere for rejsende og bidrage til at skabe et inspirerende og behageligt miljø. Mange af mad- og drikkevarekoncepterne vil være helt nye i lufthavnen.
– Vores vision med den nye markedsplads er at gøre shopping, mad og drikke til en del af oplevelsen for dem, der skal ud og rejse. Der skal være et varieret udbud af både restauranter og butikker, der skal passe til mange forskellige behov. Investeringen er Swedavias største nogensinde på det kommercielle tilbud på Arlanda og hermed vil vi sammen med den nye moderne sikkerhedskontrol forbedre passageroplevelsen i lufthavnen markant, siger Charlotte Ljunggren, Chief Commercial Officer i Swedavia.
– Vores nye fokus er på konkurrenceevne, værdi for pengene og et bredt udvalg frem for “luksusshopping” for alle de rejsende, op til 100.000 om dagen, som passerer Markedspladsen inden deres rejse. Mange af vores partnere vælger nu også at investere stort med helt nye koncepter og deres største enheder nogensinde. Den nye Tax-free butik bliver blandt andet unik for Arlanda og bliver dobbelt så stor som den tidligere, siger Charlotte Ljunggren.
Efter åbningen af første del af Markedspladsen udvikles tilbuddet på Arlanda gradvist med flere og flere aktører og med det formål at stå helt klar omkring årsskiftet 2024–2025. Ved årsskiftet ventes næste store etape i projektet, når den 4.000 kvadratmeter store mad- og drikkevareinvestering “Verandan” åbner. Det skal blandt andet rumme et helt nyt fine-dining-koncept og en ny Food Hall.
– Når du er ude og rejse, uanset formålet med rejsen, og om du rejser ofte eller sjældent, er du allerede uden for dit vanlige hverdagsmiljø i lufthavnen, hvilket betyder, at både indkøbsadfærd og behov ændrer sig. Mens e-handel vokser sig stadig stærkere, vokser samtidig betydningen af oplevelser og inspiration under den fysiske indkøbstur, som forekommer sjældnere. Vi har set, at rejsende er modtagelige for nyheder og inspiration, og vi vil gerne give rejsende både unikke og lokale tilbud og gøre besøget på vores Markedsplads til en oplevelse, siger Charlotte Ljunggren.
Indkøbene til Markedspladsen, og det kommercielle udbud i hele lufthavnen, sker efter et omfattende arbejde med miljøanalyser og kundeundersøgelser. Inspiration er også hentet fra andre internationale lufthavne og aktuelle forbrugstendenser. Med støtte herfra er planen for Arlandas erhvervsarealer lagt med et indkøbsudbud med fokus på bredde og prisværdi, stor variation i forhold til mad og drikke og et internationalt islæt blandet med tydelige skandinaviske påvirkninger.
– Det indebrændte behov, vi ser i forhold til rejser efter pandemien, omfatter også indkøb og indkøb af mad og drikke. Vores eksisterende butikker på Arlanda har haft en god salgsudvikling i år og også i 2022. Samtidig er det nye indkøbssortiment, der nu udvikles, noget helt nyt for lufthavnen, og vi har store forventninger til det nye sortiment, slutter Charlotte Ljunggren.
Det ved vi om Arlandas nye Markedsplads
Areal: Omtrent 11.000 kvadratmeter
Åbning: Etapevis fra andet halvår 2023 til omkring årsskiftet 2024/2025.
Antal etableringer: Over 40 nye butiks- og restaurantkoncepter.
Eksponering: Butikkerne er eksponeret for cirka 60.000–100.000 rejsende om dagen, eller 23 millioner rejsende om året, som har mulighed for at shoppe, spise og løbe ærinder inden deres rejse.
Butikker, der er en del af den nye satsning: Blandt de nye butikskoncepter er Lakritsroten, der foretager sin største investering nogensinde, Stockholm Duty Free, som åbner en ny moderne toldfri butik på hele 2.500 kvadratmeter, InMotion, elektronikken. kæde, der sælger det nyeste indenfor elektronik fra de største mærker, og nu åbner sine første etablissementer i Sverige, ÆRA med både butik for frilufts- og træningstøj og butik med kendte mærker både fra Norden og resten af verden, Sweshop, souvenirbutikken med en stor dalahest, der skifter farve og stil efter sæson, tøjbutikkerne J. Lindeberg og GANT, World of Toys og og Global Blue.
Nye butiksetableringer i Marknadplatsen, der er åbnet: Stockholm Duty Free, InMotion, Sweshop, Kronans Apotek, 7-Eleven, Adlibris Pocket Shop, Forex.
Restauranter, der indgår i den nye satsning: Inden for restaurantsegmentet er indkøbet for denne kontraktperiode afsluttet. Størstedelen af det nye tilbud er nye koncepter/mærker, for eksempel La Girafe by Pontus Frithiof (fin dining med fransk køkken) og Monstro by Pontus Frithiof (casual dining hvor italiensk køkken møder amerikansk), RC Café & Pâtisserie, Nordic Lounge by RC , Indochine og en ny Foodhall med blandt andet Bread Break, La Neta og Baba Grill.
Nye restauranter i Marknadplatsen, der er åbnet: Hawaii Poké, Eatery Garden og Jureskogs.
Samlet indkøbsværdi: 10 milliarder SEK til kommercielle indkøb til Swedavias lufthavne i 120 indkøb i overensstemmelse med gældende EU-udbudslovgivning (LUK). Indkøbscyklusserne er 3-5 år.
Prissætning: Priserne skal være konkurrencedygtige og ikke overstige priserne for lignende varer i regionens butikker uden for lufthavnen med mere end 10 procent.